Dvojnásobný úspěch pro Comu

9. leden 2007

Čtvrtá etapa Dakaru byla smutně poznamenána smrtí jihoafrického závodníka Elmera Symonse, který zahynul na následky nehody. Marc Coma si i přes počáteční potíže na cestě z Er Rachidie do Ouarzazate dojel pro etapové vítězství. Současně si držitel titulu upevnil svou pozici v celkovém hodnocení před svým krajanem Isidre Esteve Pujolem. V kategorii aut triumfoval za volantem své buginy Jean-Louis Schlesser, ale na celkovém pořadí ze včerejška to velký vliv nemělo. Kategorii kamiónů opět vévodil Vladimir Čagin. Rus má díky celkovému už 43. etapovému vítězství před svými soupeři náskok 24 minut.

Náročné podmínky na Rallye Dakar si vybraly první krutou daň v podobě smrtelné nehody jihoafrického motocyklisty Elmera Symonse, který se stal již 52. obětí Dakaru. Devětadvacetiletý Symons havaroval na 142. kilometru rychlostní zkoušky. Průběžně 18. jezdci kategorie motocyklů nepomohl ani zásah lékařů, kteří se na místo nehody dostali vrtulníkem. V příštích hodinách se rozhodne, zda bude na jeho počest zrušena následující 5. etapa, či zda jezdci vzdají hold Symonsovi jiným způsobem.

Marc Coma zaútočil na další vítězství v Dakaru. Osamoceně vjel do prvních písečných dun letošní rallye. Po sto kilometrech měl na své soupeře náskok už 5 minut a ten více než zdvojnásobil na měřeném úseku (po 230 kilometrech). Po překonání písečných překážek dojel do cíle o 12 minut 16 vteřin před Isidre Estevem. Coma také vede celkové pořadí kategorie motorek, 11 minut 50 vteřin před Španělem Estevem. "Do etapy jsem vjel opravdu zostra. Když jsem si pak všimnul, že závodníci jsou daleko za mnou nebo dokonce už zmizeli, zvolnil jsem tempo. Na motorku si nemohu stěžovat, nemám s ní žádné problémy," řekl v rozhovoru pro Eurosport.

Cyril Després patrně sázel na 2. měřený úsek, který začal na výhodném 22. místě, a chtěl nahnat čas na svého hlavního soupeře. Ale, jako mnoho dalších adeptů na titul, se vítěz Dakaru 2005 dostal už na začátku etapy do špatné stopy. A ve finále, ačkoli Francouz dojel na 3. místě, "dostal" od Comy téměř 20 minut. Čas, který teď na leadra potřebuje dohnat, začíná být hrozivý: Coma je před ním o téměř 3/4 hodiny a může jet v pohodě, bez riskování. Na Isidreho má totiž celkový náskok 11 minut 50 vteřin a na Casteua 24 minut 20 vteřin. A tak se nabízí otázka, týkající se rozdělení rolí v týmu Gauloises: kdo má pomáhat komu?

Marc Coma

Nejlepší z Čechů Martin Macek zajel 33. čas a celkově figuruje na výborné 26. pozici. Ivo Kaštan zajel 65. čas a a stejná pozice mu patří i v celkovém pořadí. Do cíle dorazil s lehce poškozeným motocyklem. "Celkem dost jsem upadl a ohnul řidítka. Na motorce mám nějakou práci, ale nijak to neohrožuje moje pokračování v soutěži." Podle informací týmu Dušan Randýsek zůstal stát se svým nepojízdným motocyklem kousek za prvním kontrolním bodem. Zatím není známo, zda se mu podaří motocykl opravit a bude pokračovat v závodě. Josef Macháček si připsal 80. čas a celkově je 81.

Motorkáři zůstávají přes noc v cíli rychlostní zkoušky ve speciálně pro ně postaveném bivaku. Nemají k dispozici žádné náhradní díly ani kola. Spacáky a stany jim poskytnou výjimečně pro tuto noc organizátoři. Kdo tedy poškodil motocykl musí vydržet dalších 775 km do Tan Tanu.

Do Lisabonu přijel s jediným týmovým vítězstvím a přišel o několik důležitých sponzorů. Nikdo netušil, co je možné od Jean-Louise Schlessera čekat. Něco naznačil právě na cestě do Ouarzazatu. Vítěz rallye z let 1999 a 2000 začal etapu na 12. místě, předjel 8 vozidel a zajel nejlepší čas dne. "Schless" skončil s náskokem téměř 8 minut na Carlose Sainze s Volkswagenem a 8 minut 5 vteřin před Nani Romou s Mitsubishi.

Několikanásobný vítěz Dakaru Stephane Peterhansel na Mitsubishi

Další několikanásobný vítěz Dakaru Stéphane Peterhansel, jedoucí až do druhého měřeného úseku (po 309 kilometrech) na 2. místě, se 50 km před cílem dostal do velkých problémů, protože mu vyhořela spojka. Podařilo se jí ochladit jen díky místní studánce, která byla poblíž trati. V cíli tak ztratil skoro 26 minut na modrou buginu. "Mě se prostě v Maroku nikdy nedařilo a nikdy jsem z něj nevyjel na dobrém místě. Navíc jsme udělali navigační chybu a všechno to zkončilo uvařenou spojkou," řekl v rozhovoru pro Eurosport. V celkovém pořadí uhájil Carlos Sainz své křehké vedení na soupeře jedoucí ať už ve Volkswagenu, nebo v Mitsubishi. Španěl má sice náskok 1 minuty 55 vteřin na svého týmového kolegu Giniela de Villierse, ale první pětice je doslova namačkána do méně než 13 minut. Miroslav Zapletal a Miloslav Janáček dovedli své, zatím výtečně fungující, Mitsubishi na 31. místě a stejná příčka jim patří i v celkovém pořadí, kdy na třetí desítku ztrácí necelých 5 minut.

V kategorii kamiónů dominuje Vladimir Čagin - pan Afrika. Po včerejším vítězství v Er Rachidii přidal řidič Kamazu na svůj úctyhodný seznam úspěchů 43. etapové vítězství. Rusovi zbývá už jen 7 dalších, aby překonal legendárního Ari Vatanena, držitele rekordu v počtu etapových vítězství v jediné kategorii. Čagin najel na svého hlavního soupeře, Hanse Staceyho (MAN), 12 minut 55 vteřin, přičemž Gerard De Rooy (GINAF) projel cílem o téměř 45 minut později. V celkovém pořadí má Čagin na Staceyho náskok 24 minut. Nejlepším z českých jezdců byl Tomáš Tomeček, který před startem etapy opravil svou tatru a dojel na 8. místě. V průběžném pořadí je ale nejlepší Aleš Loprais, momentálně sedmý.

Jean Louis Schlesser po dojezdu etapy

Výsledky - 4. etapa:

Motocykly: 1. Coma (Šp./KTM) 4:27:54, 2. Esteve (Šp./KTM) -12:16, 3. Despres (Fr./KTM) -18:56, 4. Casteu (Fr./KTM) -23:43, 5. Ullevalseter (Nor./KTM) -26:34, 6. Blais (USA/KTM) -26:53, ...18. Katriňák (SR/KTM) -54:58, 34. Macek (ČR/Yamaha) -1:29:04, 47. Jareš (SR/KTM) -1:37:06, 65. Kaštan (ČR/Suzuki) -2:03:00, 80. Macháček (ČR/Yamaha) -2:22:27, 150. Pabiška (ČR/KTM) -4:04:30.

Průběžné pořadí: 1. Coma 10:10:32, 2. Esteve -11:50, 3. Casteu -24:20, 4. Blais -35:04, 5. Ullevalseter -43:47, 6. Despres -44:25, ...19. Katriňák 1:31:09, 26. Macek -2:14:13, 65. Kaštan -3:49:38, 81. Macháček -4:26:48, 104. Pabiška -5:21:33, 163. Jareš -8:37:35.

Automobily: 1. Schlesser (Fr./Schlesser-Ford) 3:59:54, 2. Sousa (Port./Volkswagen) -7:52, 3. Sainz (Šp./Volkswagen) -7:58, 4. Roma (Šp./Mitsubishi) -8:05, 5. De Villiers (JAR/Volkswagen) -8:51, 6. Masuoka (Jap./Mitsubishi) -9:30, ...31. Zapletal (ČR/Mitsubishi) -1:29:35.

Průběžné pořadí: 1. Sainz 9:17:11, 2. De Villiers -1:55, 3. Sousa -4:20, 4. Roma -11:44, 5. Masuoka -12:49, 6. Alphand (Fr./Mitsubishi) -16:10, ...31. Zapletal -2:46:20.

Kamiony: 1. Čagin (Rus./Kamaz) 4:56:13, 2. Stacey (Niz./MAN) -12:55, 3. Mardějev (Rus./Kamaz) -29:06, 4. J. De Rooij (Niz./GINAF) -36:52, 5. A. de Azevédo (Braz./Tatra) -38:09, 6. Van Ginkel (Niz./GINAF) -43:50, ....8. Tomeček (ČR/Tatra) -56:01, 12. A. Loprais (ČR/Tatra) -1:01:24, 13. Macík (ČR/Liaz) -1:09:20.

Průběžné pořadí: 1. Čagin 9:59:12, 2. Stacey -24:04, 3. G. De Rooij (Niz./GINAF) -54:48, 4. Rešetnikov (Rus./Kamaz) -1:37:37, 5. Mardějev -1:42:45, 6. A. de Azevédo 1:51:06, 7. A. Loprais 1:54:16, 8. Macík 2:07:45, 43. Tomeček -8:09:40.

Spustit audio