Edgar Allan Poe očima knihařů i výtvarníků

10. květen 2010

Přestože dílo Edgara Allana Poea (1809 – 1849) se dočkalo již několika filmových zpracování, ztvárnit jeho původní psanou podobu zůstává pro mnohé vydavatele, výtvarníky, ilustrátory či knihaře i dnes stále velkým lákadlem. Dokládá to ostatně i výstava, kterou můžete až do 13. června vidět na pražské Novoměstské radnici.

Výstava věnovaná dílu Edgara Allana Poea je putovní a poprvé se konala v brněnském Mendelově muzeu již na přelomu minulého a letošního roku. Tímto svým načasováním měla poctít hned dvě autorova výročí zároveň: loni totiž uplynulo přesně 200 let od jeho narození a zároveň i rovných 160 let od jeho smrti.

Poe očima studentů

Celá expozice představuje různé přístupy ke knižní výpravě některých Poeových básní a drobných próz – ať už jde o jejich vazbu, zpracování samotného textu a nebo o jeho ilustrace. Nejvíce prostoru se zde dostalo známé Poeově básni Havran.
Tvůrci výstavy, vedení Václavem Houfem a Antonínem Krejčířem, se přitom pokusili na malé ploše představit co možná nejvariabilnější sbírku těchto artefaktů. Jejich konečný výběr sestává jak už z téměř klasických ztvárnění Poeových děl, pod nimiž jsou podepsáni významní soudobí výtvarníci, tak i pojetí veskrze moderní – autoři se totiž rozhodli oslovit několik vysokých škol výtvarného zaměření a jejich studentům dali za úkol jakýmkoli způsobem umělecky doprovodit Poeova Havrana. Na výstavě se nakonec objevily nejlepší práce ze sedmi z nich.

Od dřevorytu k počítači

Expozice v Novoměstské radnici návštěvníkům nabízí kromě jiného unikátní dřevorytové ilustrace Poeova Případu pana Valdemara od Josefa Váchala, kaligrafie Jiřího Šindlera a nebo třeba cyklus suchých jehel k básni Havran od avantgardního ilustrátora a grafika Františka Tichého. Zastoupeny jsou zde ale i například ukázky práce mnohostranných výtvarníků Bohdana Laciny, Oldřicha Kulhánka (jenž je zároveň autorem grafické podoby českých bankovek) a řady dalších. V konfrontaci s nimi tu pak lze sledovat nejen to, jak ke knižní ilustraci a grafice přistupuje dnešní mladá generace, ale i to, jak do ní vnikají nejnovější technologie a počítač. Sám spoluautor výstavy, Václav Houf, který je v současné době vedoucím Ateliéru grafického designu na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně, do ní věnoval své dvě počítačové grafiky s Poeovou podobiznou.

Havran na 100 způsobů

Mimo grafické návrhy zde lze najít také řadu knižních vazeb vytvořených speciálně pro Poeova díla – od mohutných, ze dřeva vyřezávaných schrán přes zdobené vazby s povrchy z asambláží až po texty poskládané v krabičce od cigaret. Vystavena je zde ale například i zajímavá konceptuální série čtyř vzájemně se krycích, barevně odlišených úryvků z básně Havran, z nichž každý představuje překlad od jiného autora. Tento cyklus, za nímž stojí grafik a experimentátor Dalibor Chatrný, lze mimoděk chápat také jako jistou aluzi na existenci takřka nepočítaného množství překladů populární Poeovy básně, čehož je ostatně výstava dokladem.

V hledáčku Švankmajera

Není se možná ani čemu divit, že tak sugestivní autor, jakým Poe byl, neunikl ani oku filmaře Jana Švankmajera. Díky tomu lze na výstavě zhlédnout také projekci dvou krátkometrážních filmů, které kurátorům zapůjčil sám jejich režisér – jsou jimi Kyvadlo, jáma a naděje (1983) a Zánik domu Usherů (1981) .
K výstavě dedikované Edgaru Allanu Poeovi pak byl vydán také katalog, který kromě vyobrazení některých jejích exponátů přináší i zajímavé eseje Martina Hilského, Ivo Fencla a Jiřího Havlíčka a nebo přetisk Poeovy básně The Raven. Ta je zde doplněna o svou zatím nejnovější českou verzi, jež vzešla z pera Ivana Petlana. Jeho překlad nebyl dosud nikde jinde publikován, avšak osobně a s úspěchem jej prezentuje právě například na vernisážích této výstavy.


Edgar Allan Poe – Výstava výtvarných prací, ilustrací a uměleckého knižního zpracování
4. května - 13. června 2010
Galerie Novoměstské radnice, Vodičkova 1/3, Praha 2
Otevřeno denně kromě pondělí: 10 – 18 hod.
Web: www.novomestskaradnice.cz

Spustit audio