G. F. Händel pohledem dirigenta Hogwooda

21. únor 2015

Před 330 lety se narodil hudební skladatel Georg Fridrich Händel. Jeho světlé i stinné stránky připomíná také životopisná kniha, která právě vychází v nakladatelství Vyšehrad. Händela asi nejvíc proslavil sborový chvalozpěv Haleluja z oratoria Mesiáš.

Petr Veber: „Je to asi jedna z nejznámějších melodií klasické hudby nebo hudby vůbec, myslím si, že nejen z koncertů a nahrávek, ale i ze zvonění mobilů a podobně. Je prostě motiv profláknutý úplně všude.“

Co soudí Petr Veber, hudební kritik a vědec o tom, proč zrovna tahle melodie je nejen nejznámější Händelova skladba, ale možná vůbec nejslavnější chvalozpěv?

Petr Veber: „Prostě měl šťastnou invenci, protože byl geniální, a ta skladba nějakým způsobem zarezonovala v jeho době.“

Když zahrajeme ten hlavní motiv, který stojí vlastně na kvartě, není v tom někde zaklíčováno něco, co je lidskému uchu tak blízké, něco co ten chvalozpěv v sobě obsahuje?

Petr Veber: „Já bych řekl, že chvalozpěv by měl směřovat spíše nahoru, takhle to tak úplně typické není.“

Ta skladba se dočkala mnohých a mnohých zpracování i v současnosti. Já jsem si stáhnul do telefonu z internetu jednu takovou verzi rockovou… Jak se hudebnímu vědci poslouchá něco takového?

Petr Veber: „Nechci působit jako úplný ignorant, samozřejmě tohle je hudba, která asi k té atmosféře, kterou vyvolává a v které zaznívá, patří. Na druhou stranu asi se přiznám, že jakékoli úpravy takhle zároveň i duchovních věcí mně v tomhle hávu asi nevyhovují.“

Překladatelka Vlasta Hesounová: „Pamatuji si, když jsem si v 60. letech koupila Vodní hudbu a pouštěla jsem si to na koleji a někdo tam přišel a říkal: ‚No, to je zvláštní, že při tomhle lidi nešílí jako při Beatles.‘ A já jsem s tím souhlasila.“

To je vysvětlení překladatelky nově vyšlé životopisné knihy Christophera Hogwooda Georg Fridrich Händel.

Překladatelka Vlasta Hesounová: „On to není životopis v pravém slova smyslu. Myslím si, že autorovi se podařilo toho Händela sundat z piedestalu a představit ho jako člověka i s jeho všelijakými slabostmi a libůstkami.“

Popularita téhle skladby v současnosti je nepopiratelná, ale byla ta skladba nebo konkrétně ten sbor, případně celé oratorium Mesiáš stejně populární už v době svého vzniku, dozvíme se to z té knihy?

Překladatelka Vlasta Hesounová: „Určitě, po Händelově smrti byly každoroční obrovské festivaly, kde se prováděl Mesiáš v naprosto nepředstavitelném množství zpěváků a hudebníků.“

Výročí tří set třiceti let od narození tvůrce slavného oratoria Mesiáš Georga Fridricha Händela i jeho o měsíc mladšího současníka Johana Sebastiana Bacha připomene i koncert Pardubického hudebního jara. Zahraje na něm český soubor Barocco sempre Giovanne s francouzským dirigentem a cembalistou Stéphanem Béchy. Skladby barokních mistrů zazní ve čtvrtek 26. února od 19 hodin v Rytířském sále pardubického zámku.

Spustit audio