Hinduistický svátek Vasant Pančamí připomíná začátek jara a zrození bohyně moudrosti Sarasvatí

24. leden 2015

Jaro se nám nezadržitelně blíží. A připomíná to i dnešní svátek hinduismu. Slaví se jednak začátek jara a také zrození bohyně moudrosti Sarasvatí.

Dnešní svátek slaví Hindové po celém světě. Nese tajuplný název Vasant Pančamí a kromě začínajícího jara slaví také zrození bohyně moudrosti, vědomí a umění. Její jméno Sarasvatí znamená plynoucí. Slaví se vzdělání a ženský aspekt božství, jak říká Vít Levý z České hinduistické náboženské společnosti:

Vít Levý: „Sarasvatí je taková patronka vzdělání, starší studenti kladou v té době k různým podobám bohyně své psací potřeby, aby měli štěstí ve studiu. Svátek je spojený se žlutou barvou, dívky se oblékají do žlutých sárí, lidé si mezi sebou dávají žluté květiny. Také se tančí staré tance, které jsou spojeny s jarem, s radostí ze života a do nějaké míry i s láskou, protože dívky se snaží, aby v životě měly štěstí, aby měly hodného manžela, který bude milovat jenom je.“

Podle Víta Levého je v České republice kolem dvanácti tisíc členů a sympatizantů hinduismu. A tak jsou oslavy u nás skromnější než v zemích s velkou indickou komunitou.

Vít Levý: „Ale ten kulturní rozměr ty svátky propojuje se starými svátky, které tu byly už od věků, už od tisíciletí, ať už to bylo mezi Slovany, mezi Germány, u starých Řeků, Římanů, u starých kultur. Jsou to všechno svátky, které jsou spojeny s jarem, s radostí ze života a promítají se i do křesťanství a do dalších náboženství.“

Očima západu se jeví hinduismus jako polyteismus, ale není to tak jednoduché, jak vysvětluje přední český indolog, profesor Jaroslav Vacek:

Jaroslav Vacek: „On vidí svět jako jistou jednotu a ty božské projevy jsou vlastně jen jakýmsi konkrétním zrozením pro tu určitou funkci nebo dobu nebo něco takového.“

Sarasvatí je ženským protějškem boha Brahmy, což je nejabstraktnější bůh. Mnohem konkrétnější jsou potom Šiva a Višnu, ale i oni mají ty ženské protějšky.

Jaroslav Vacek: „Zdůrazňování té ženské části nebo paralely k té mužské je obzvlášť v Indii velmi jasně formulováno. Ženský princip je tam velice respektován, protože to je ten tvůrčí (princip), ten, který dopřává tomu mužskému světu zase ten rozvoj, bez něho to být nemůže.“

Někdy jsou mužské a ženské protějšky hinduistických bohů znázorňovány spojením do jedné androgynní figury zvané Ardhanárí, napůl muž – napůl žena.

Jaroslav Vacek: „Takové ikony jsou zobrazeny v chrámě. Takže tam, kdy my občas říkáme jako metaforu: ‚ta moje druhá polovička‘, tak tam to velmi názorně zobrazují.“

Spustit audio