Kapacita koridoru nestačí, buď se přistaví další koleje, nebo vysokorychlostní tratě, říká šéf Správy železnic

26. srpen 2023

Rychlejší a pohodlnější, takové by měly být vysokorychlostní tratě v Česku. Do té doby, než vyjede první rychlovlak, musí cestující využívat stávající koridory. Všechny cesty přitom ale nejsou bez komplikací, hlavně při rekonstrukcích vlaky nabírají zpoždění. Hostem ranního interview je generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Blíží se konec prázdnin, znovu se dá očekávat nápor cestujících na železnici. Jsou teď hlavní koridory bez rekonstrukcí, výluk a bez případných komplikací?

Čtěte také

V současných koridorech stále probíhají dílčí výluky, jako například jsme udělali nultou kolej v Poříčanech – Běchovice. Ale cestující ani nezaznamenali, čili odpověď je, že na stěžejních úsecích v současné době rozsáhlé výluky nejsou a došlo k radikálnímu zlepšení.

Znamená to tedy, že soustavná výraznější zpoždění na železnici už teď nehrozí?

Když pominu efekt, který nám často vytváří počasí, protože nárazové větry, krupobití, deště, tak z komplexního pohledu to, co zaznamenávala cestující veřejnost ve vlakových spojích v loňském roce, už v letošním roce nebude a nehrozí.

Cestujících na železnici přibývá. Co ale kapacita české sítě? Vejdou se na trať další vlaky?

Je to čím dál větší téma nejenom u nás, ale i v zahraničí. Máme určité úseky, zejména výjezd z Prahy směrem k České Třebové a Kolínu, kde už kapacity nestačí. Byť máme nejhustší síť v rámci Evropy na rozlohu území, tak kapacita na některých úsecích koridoru už nestačí a nemá to řešení vyjma radikálnosti v podobě přistavení koleje nebo výstava vysokorychlostních tratí, které ulehčí těmto úsekům.

České dráhy v polovině srpna uvedly, že v prvním pololetí jezdily jejich vlaky s přesností 90 procent. Co bylo hlavní příčinou? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Vojtěch Bidrman , prh
Spustit audio

Související