Koncert bez hranic: Libanonská zpěvačka Yasmine Hamdan a vídeňská zpěvačka s tureckými kořeny Fatima Spar
Pop, folk, elektronika, ale i klezmer nebo swing, to vše nabízí záznamy koncertů z pařížského Théâtre de la Ville a ze srbského ESTAM world music festivalu.
Yasmine Hamdan pochází z Bejrútu, kde začala zpívat v duu Soapkills se svým jmenovcem Zeidem Hamdanem. Jejich debut Bater z roku 1999 byl jedním z prvních elektronických počinů na blízkovýchodní scéně populární hudby, na které také zanechal trvalý otisk. Aby Yasmine mohla svůj talent rozvinout naplno, přestěhovala se do Paříže.
Tady navázala spolupráci třeba s CocoRosie, s Mirwaisem nebo s Marcem Collinem z kapely Nouvelle Vague, až dospěla k sólovému albu pod vlastním jménem. Na desce, uzpůsobené pro mezinárodní trh pod názvem Ya Nass, se jí podařilo efektivně propojit pop, folk, elektronický sound i názvuky blízkovýchodní tradice. Po textové stránce čerpá z různých arabských dialektů (kombinuje libanonský, kuvajtský, palestinský, egyptský i beduínský), což poskytuje i zajímavý prostor pro různá překvapivá nebo dokonce humorná spojení.
Druhou část Koncertu bez hranic věnujeme vystoupení vídeňské kapely sdružené kolem zpěvačky Fatimy Spar. V záznamu z ESTAM world music festivalu v srbském městě Kragujevac uslyšíme ztenčenou verzi jejího orchestru Freedom Fries Band – kvinteto se skladatelem a aranžérem Milošem Todorovským na akordeon, s komponujícím kontrabasistou Filipem Moosbruggerem, s kytaristou Orgesem Točem a s bubeníkem Sašou Nykoličem. Fatima se svými spoluhráči propojuje arabské, turecké, klezmerové, balkánské, swingové i další vlivy do speciálního muzikantského mixu kombinujícího odkazy ke kabaretní historii se současnými, často až drze aktuálními komentáři.
Související
-
Půlměsíc turecké nezávislé hudby se noří do tmy
Před patnácti roky bychom v Turecku hledali gotickou subkulturu marně. Dnes jsou turecké darkwave kapely zajímavým exportním artiklem a koncertují po celém světě.
-
Nástroj protestu i vypravěč příběhů: V hlavní roli violoncello
Různé podoby violoncella v hudbě Leyly McCally, Ayanny Witter-Johnson, Any Carly Mazy, Matthieu Saglia, Doroty Barovéa dalších představuje Eliška Vidomus.
-
Kubánské rytmy z Paříže i šanson z Alžíru: Hudební fúze napříč kontinenty
Jak zní spojení etiopského jazzu s australským funkem, marocké loutny oud se skandinávskou jazzovou rytmikou nebo tradičních arabských písní s francouzským šansonem?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.