Král melancholického popu – dvě dekády tvorby Erlenda Øye
Už jedenáct let nevydalo kdysi slavné norské duo Kings of Convenience nový materiál. To ale neznamená, že jeho členové zahálejí. Skládá, koncertuje a produkuje zejména ten neposedný muž s vlnitými vlasy – letos pětačtyřicetiletý Erlend Øye. Právě jeho hudební dráze věnovala Hana Slívová pořad ArtCafé.
Když v prosinci roku 2015 koncertovalo norské indiefolkové duo Kings of Convenience v rámci svého evropského turné v bratislavském klub Ateliér Babylon, mělo na pódiu nachystané kanape. Zatímco Eirik Glambek Boe publiku profesionálně zamával a spořádaně se usadil, jeho parťák Erlend Øye na stage přitančil a pár legračně nemotorných pohybů si neodpustil ani přímo před fanoušky. Vypadal přitom podobně jako v šestnáct let starém klipu k písni Kings of Conveniece I’d Rather Dance With You.
Tohle video dodnes vidělo skoro 14 milionů lidí a píseň se tak řadí k jedné z nejpopulárnějších, kterou kdy Boe s Øyem nahráli. Prozatím poslední desku tahle bergenská miniparta vydala v roce 2009. Boe se v Bergenu usadil, založil rodinu a občas hrává s kapelou Kommode. Øye, věrný své neposednosti, naopak od konce devadesátých let prozkoumává hudební možnosti Evropy: v Londýně se seznamoval s elektronickou hudbou, v Berlíně založil indie elektronický projekt The Whitest Boy Alive, v Norsku pomáhá na svět deskám spřízněných kapel na jím založené značce Bubble Records a své vlastní štěstí hledá už několik let v Itálii. V Syrakusách zakoupil dům, sedává na zápraží a na Instagramu sdílí jak sólo písničky hrané na ukulele, tak muziku, s níž mu pomáhají italští přátelé.
V pravidelných intervalech vydává singly, ípíčka a desky – naposledy s kapelou La Comitiva, což v překladu z italštiny znamená Skupina, anebo se kolegou z The Whitest Boy Alive Sebastianem Maschatem. Jejich album Quarantine at El Ganzo vzniklo jako vedlejší produkt zrušených mexických koncertů a v ArtCafé jsme z ní pustili ukázku s potenciálem trampského hitu.
Související
-
O co jde v generativní hudbě? O nic méně než o spolupráci člověka a stroje
Ono to hraje samo. Skladatel Jan Burian ml. právě vydal album hudby algoritmů ONOSAMO MAMO. Jak zní a jak vznikalo?
-
Nástroj protestu i vypravěč příběhů: V hlavní roli violoncello
Různé podoby violoncella v hudbě Leyly McCally, Ayanny Witter-Johnson, Any Carly Mazy, Matthieu Saglia, Doroty Barovéa dalších představuje Eliška Vidomus.
-
Covery, které mají vlastní duši a styl. Americká kapela Whitney představila album Candid
Vzpomínky na končící léto přináší v tomto ArtCafé nejen vstup odkazující na anketu o letní hit roku nebo skladba Summer All Over, ale taky vynikající album předělávek.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.