Nákupní šílenství a fígle prodejců? Oblíbené jsou „likvidační“ ceny nebo vylhaná doprava zdarma

10. listopad 2023

Závěr roku se blíží a spolu s ním i velké množství slevových šílenství. Black Friday připadá na 24. listopadu. Následovat budou předvánoční slevy, povánoční slevy i novoroční čištění skladů. Jsou tyto marketingové akce opravdu výhodné? Jak nakoupit tak, abychom později nelitovali? Na co si dát pozor, prozradí právní poradce spotřebitelské organizace dTest.

Slevových akcí je dnes požehnaně a zorientovat se v nich může být majstrštyk. „V podstatě už je dnes skoro nemožné nenakoupit ve slevě. V první řadě je tedy potřeba rozklíčovat, zda se opravdu jedná o cenové zvýhodnění. Je potřeba být obezřetný, porovnávat nabídky konkurence, nespoléhat se pouze na tvrzení prodejce a nenechat se dostat do nějakého časového presu,“ radí právní poradce spotřebitelské organizace dTest Jan Šůra.

Sleva vycucaná z prstu

Na nekalé praktiky prodejců v podobě různých falešných slev nebo uměle navýšených původních cen naštěstí míří novela spotřebitelského zákona, která vešla v platnost na začátku roku. Podle ní musejí být u zlevněných položek uvedeny kromě slevy ještě další informace. „Vedle slevy uvedené v procentuální výši tam musí být také uvedena nejnižší cena, kterou prodejce účtoval v uplynulých 30 dnech před poskytnutím slevové nabídky.“

Pravidla se však nemusejí nutně dotýkat všech slev a také všech druhů zboží. Například u zboží, které má krátkou dobu spotřeby, jako jsou třeba pultové potraviny nebo řezané květiny, takovou povinnost prodejce nemá. Neplatí to ani u zákaznických programů, individualizovaných slev či u některých slevových akcí typu 1 + 1 zdarma.“

Fígle prodejců

Podle šetření České obchodní inspekce však zhruba 60 % prodejců tato pravidla o uvádění slev různě obchází a nesplňuje. Vystavují se tak vysokým sankcím. „Pravidla sankcionuje zákon o ochraně spotřebitele jako přestupky a podnikatelům hrozí za jejich spáchání pokuta až 5 milionů korun.“

Čtěte také

Nekalých praktik obchodníků je ale samozřejmě víc. Poměrně oblíbené je podle Šůry například uvádění slov zdarma nebo bezplatně k nějakému nákupu. „Například někteří rozvozci jídla rádi uvádějí, že poskytují dopravu zdarma. Když ale kliknete na možnost dopravy, cena jednotlivých jídel se navýší. Jde samozřejmě o nedovolenou nekalou praktiku.

Časté je například i tvrzení o likvidaci prodejny, která je důvodem likvidačních cen. Pokud je to opět v rozporu s objektivní realitou, jedná se zase o nekalou obchodní praktiku. V takových případech by se spotřebitelé měli obracet na Českou obchodní inspekci, případně na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Dozorových orgánů je ale více,“ uzavírá právní poradce.

Spustit audio

Související