Navěky a na skok. Pátráme po vlivu expatů na lokální nezávislou scénu

Jak se zapsali expati do zákrutů místní DIY scény? Poslechněte si celou Špínu ze záznamu!
Tento týden jsme se ve Špíně zahleděli do minulosti i současnosti. Naším cílem bylo zjistit, jaký dopad zanechaly na podobě DIY scény osoby, které se na delší či kratší dobu rozhodly zakotvit v Česku. Hudební zářezy do srdce Evropy totiž vedou od crustu po noise rock až někam k ambientu. A pochopitelně jsme se nevyhnuli ani vydavatelským či jiným aktivitám.
Stop je totiž nespočet a my nemohli začít jinak než ochutnávkou z nedávno vydané desky táborského dua Sabot. Chris Rankin a Hilary Binder, kteří za kapelou stojí, začali působit v Česku na začátku devadesátých let, kdy také rozběhli jeden ze zásadních kulturních prostorů, poskytující útočiště nezávislým, nejen hudebním, aktivitám. Na CESTĚ, v budovách bývalého Ctiborova mlýna jen kousek od samotného historického centra Tábora, se za posledních třicet let událo nespočet koncertů lokálních i zahraničních kapel, v minulosti se v něm odehrával například festival FreeDim a v posledních letech je o něm slyšet i mimo hlučnou kytarovou scénu díky Transformě.
Hilary, kromě Sabot, můžeme slyšet i v pozoruhodném vokálním uskupení Kačkala, ve kterém působila mimojiné i umělkyně Lexa Walsh. Jejich debut vyšel v 00s u pražských Silver Rocket. Na stejné značce se jen o pár let dříve objevil se svou první nahrávkou i post-hardcorový Squall, kapela, jejíž členy jste ve své době mohli vídat po klubech nejen s nástroji, ale i s rozečtenými knihami.
V té době se zároveň na pražském Žižkově usídlili metal crustoví havrani Guided Cradle. V současnosti sice operuje v Portlandu a byla personálně propojena i s množstvím místních kapel obdobného ražení, například Morkhimmel nebo Dread 101. Špína se ale snažila nevykukovat jen historickým vikýřem. V posledních letech v Praze působí z Kanady přesídlený Rory Hinchey se svou kapelou Alpha Strategy. Neomezuje se ovšem pouze na hraní, jeho Aww Man Radio & Concerts přináší koncerty v klubech i na méně obvyklých místech a šmejdí v různých koutech kytarových žánrů.
Který v Praze usazený zvukař, stojící za velkým množstvím špinavých nahrávek, hrál v kapele Antigen? Genot Centre a elektronika? Jaká osmdesátková legenda měla co do činění s Čechomorem a jak se to podepsalo na Špíní posádce? Koho si chce pustit Vypsaná Fixa a doznává se k tomu v jednom ze songů? Kdo další je silně spjat s labelem Silver Rocket a kdo je zas asi nejaktivnější organizátor koncertů? A jak je to se zástupci a zástupkyněmi elektronické scény? Poslechněte si celou expatí Špínu ze záznamu!
Související
-
Definitivní podobu asi nebudeme mít nikdy. S Hothouse o jejich chystané nahrávce
Mezinárodní, v Praze usazený ansámbl Hothouse vydává koncem května debutové EP Light was brighter u nezávislého vydavatelství Korobushka Records.
-
Nejdřív hostina, pak koncert mocností. Hlásíme chladivou přeháňku lokálních DIY novinek
Poslední čtvrtrok uplynul jak nic a na domácí nezávislé scéně opět vyrašilo množství novinek z rozličných žánrů.
-
Nesbitt’s Inequality ve Špíně: Můj punkový život začal, když jsem našel kazetu Black Sabbath
Wollongong, Unkilled Worker, Raketoplán a nyní nově Nesbitt’s Inequality. Za všemi stojí Todd, který přišel právě aktuální album Nesbitt’s Inequality představit do Špíny.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.