Opravdová romantika souvisí s tím, že si člověk všechno připravuje sám. Proto mi vyhovuje kočovné divadlo, říká Matěj Forman

2. červen 2022

Divadlo bratří Formanů a Barokní opera, Bouda, loď Tajemství, Obludárium, Kniha džunglí – to jsou projekty, za kterými stojí divadelník, scénograf a režisér Matěj Forman. Jak vzpomíná na dobu, kdy se s bratrem Petrem proháněl po Praze na kolečkových bruslích? Jak se zrodila spolupráce trojice Matěj – Petr – Miloš Forman na inscenaci Dobře placená procházka s Jiřím Suchým v hlavní roli? I o tom mluvil ve Vizitce s Ondřejem Cihlářem.

„Nechtěli byste nově zpracovat Louskáček?“ zeptal se jednoho dne vedoucí taneční skupiny Dekkadancers Štěpán Pechar ředitele Jatek 78 Štěpána Kubišty a Matěje Formana. Tahle idea se Formanovi příliš nepozdávala, ale obratem si vzpomněl na strašidelné pocity, které jako kluk zažíval jeho nevlastní táta Jan Kratochvíl, když od tetičky slýchal kapitoly z Knihy džunglí. Nápad zakrátko dostal konkrétní obrysy. Jak se inscenačnímu týmu povedlo dostat do cirkusového šapitó džungli i s orchestrem, to mohou posoudit návštěvníci stanu Azyl 78 na pražském Výstavišti od 7. června.

Matěj Forman

Maketou proti počítačům

Matěj Forman je režisérem Knihy džunglí, ale také jejím scénografem. Během příprav nepracoval s počítačovým modelem, nýbrž s ručně vyrobenou maketou šapitó ve velkém měřítku. Ve Vizitce řekl, že počítačům v tomto směru příliš nevěří, a tento analagový přístup je pro něj  v lecčems typický. Ačkoliv má za sebou několik spoluprací s Národním divadlem – v rozhovoru se vrátil například k Dobře placené procházce, kterou roku 2007 přichystal s tatínkem Milošem a dvojčetem Petrem, anebo Jeníčkovi a Mařence, což je opera, již režíroval on sám – doma se cítí ve světě ručně vyřezaných kulis, poctivých animací a svépomocí naneseného makeupu.

Zámek v Litvínově ovládly loutky, hry a samohyby Divadla bratří Formanů. Výstava Imaginárium láká malé i velké

Kořeny tohoto přístupu jsou u Matěje Formana dobře dostopovatelné. Ve druhé polovině 80. let se spolu s Petrem Formanem a jmenovcem Milanem účastnili divadelních poutí na Střeleckém ostrově, což byly přehlídky souborů s přesahem do výtvarného umění či hudby. V 90. letech se pak díky úspěšnému představení Barokní opera dostali také do Francie. Roku 1996 se Formani připojili k projektu Bouda členů souboru Voliére Dromesko, a tento moment popsal Matěj Forman ve Vizitce pro další vývoj jako klíčový.

„Jsou umělci, kteří na to jdou intelektuálně a velkou myšlenkou chtějí vyjádřit téměř abstraktní věc. My jsme odchovaní divadelními poutěmi, brácha Petr studoval na DAMU loutkařinu, já animaci na UMPRUM, a touha být spolu nás zavedla na Střelecký ostrov. Vyhovuje nám hluboká stránka kočovného divadla, opravdová romantika totiž souvisí s tím, že si člověk všechno připravuje a dělá sám. Někde tam se rodí touha neoddálit se divákovi, zůstat s ním i po představení,“ vysvětluje.

Čtěte také

Pod hlavičkou Divadlo bratří Formanů spolupracují Matěj a Petr od první poloviny 90. let, v současné době si ovšem dávají od úzké kooperace pauzu a každý primárně dělá na svých věcech. Zjeví-li se ale téma, které zajímá oba umělce, Matěj Forman návrat do tandemu nevylučuje.

Spustit audio

Související