Petr Holub: Rekord ve stavbě dálnic. Proč není důvod k oslavě

10. leden 2024

Začíná třetí rok funkčního období vlády Petra Fialy a její lídři už pomalu musí myslet na to, jak do voleb zvýšit svou popularitu. Vylepšit obraz vlády, která jen spoří, by měl osvědčený trumf, konkrétně stavba dálnic. Co Čech, to automobilista, proto by mohl zabrat slogan, který premiér i jeho ministři teď čas od času opakují – a ještě budou opakovat.

„V naší zemi se nikdy nestavělo a nedokončilo tolik dálnic,“ uvedl například premiér ve svém vánočním projevu.

Čtěte také

Citovaný superlativ má tu přednost, že se dá ověřit jeho pravdivost. Podle oficiálních dokumentů z ministerstva dopravy bude letos dokončeno 118 kilometrů dálnic a to je opravdu rekord od té doby, co se dálnice v Česku začaly stavět.

Lze možná namítnout, že v uplynulých dvou letech se tolik dálničních kilometrů nezprovoznilo a že ani v příštím volebním roce to nebude tak skvělé. Celkový součet 200 kilometrů za čtyřleté volební období přesto hledá jenom těžko srovnání, naposled v druhé polovině 70. let minulého století.

Zároveň lze vyloučit, že jde o prázdný reklamní tah. Dálnice budou skutečně dokončeny a šťastní čeští automobilisté mohou nadšeně vyjet na nové kilometry nového asfaltu.

Argument elektrikáře

Čtěte také

Z pohledu marketingových stratégů současné vlády je pouze nepříjemná jedna okolnost, že všechny stavby, u kterých se dokončení plánuje na letošní rok, zahájila nebo alespoň naplánovala předchozí vláda, konkrétně vicepremiér Karel Havlíček, případně ministr dopravy Dan Ťok. Ovšem dotáhnout stavby do konce je také zásluha.

Přesto se do hodnocení předvolebního trumfu Fialovy vlády vkrádá vážnější pochybnost. Lze to předvést na příkladě ze života. Značná část Čechů už byla nucena modernizovat elektrické rozvody. Obvykle se přitom setkali s elektrikářem, který jim nabídl, že posílí příkon jejich jističe. Proč se spokojit s elektřinou vedenou jedním drátem, když můžu využít příležitosti a zavést do svého bytu třífázový proud.

Část majitelů bytů si ovšem při takové nabídce uvědomí, že zvláště v časech, kdy se příkon všech spotřebičů snižuje, není třeba posilovat vedení, a třífázové vedení odmítne. Tím lidé ušetří pár set korun na měsíčních poplatcích, které by jinak vydávali zbytečně.

Čtěte také

Musí jen vydržet nechápavé kroucení hlavou od elektrikáře, kterému je přece jasné, že zvyšovat příkon je nutné vždy, všude a za všech okolností. Protože nakonec se vždycky najde někdo, kdo ten vyšší příkon bude potřebovat.

Otázka zní, jestli se premiér a jeho ministr dopravy nepodobají zmíněnému elektrikáři. V odborných příručkách samotného ministerstva se najde definice, že postavit dálnici se daňovým poplatníkům vyplatí v případě, kdy denní provoz přesáhne 15 tisíc automobilů.

Petr Holub

Ovšem z dokončovaných úseků dálnic splňuje tuto definici pouze obchvat Českých Budějovic a propojení Otrokovic s Uherským Hradištěm, dohromady nějakých 30 kilometrů. U těch zbývajících 90 kilometrů lze jistě říct, že časem provoz přece posílí. Tím se ovšem jen zopakuje argument zmíněného elektrikáře.

Daňový poplatník by očekával lepší argumenty zvlášť v situaci, kdy se dálnice staví v ceně okolo 500 milionů korun za kilometr a kdy provoz s údržbou každého kilometru přijde na pět milionů ročně.

Samozřejmě, vláda má ještě čas najít lepší vysvětlení.

Autor je reportér serveru Seznam Zprávy

autor: Petr Holub
Spustit audio