Politika mladé zajímá. Jen nevyhledávají tradiční média, míní autorka profilu Jsem v obraze Bázlerová

6. leden 2023

Podle průzkumů až 40 procent lidí nesleduje vůbec žádné zpravodajství, často přitom jde o mladé lidi do 40 let. „Často slýchám, že mladí lidé nesledují zpravodajství tak, jak by si zasloužilo. Ale myslím, že spíš jen nevyhledávají tradiční média a čerpají informace přes kanály, na kterých tráví svůj volný čas,“ namítá Johana Bázlerová, autorka zpravodajského instagramového profilu Jsem v obraze.

Mladí lidé prý informace hledají hlavně na sociálních sítích, jako je Twitter, Instagram nebo nově i TikTok. „Myslím, že spousta lidí si k tomu tu cestu najde, ale jinou,“ dodává.

10 pod 40

Český rozhlas Plus oslaví v březnu tohoto roku deset let od začátku svého vysílání. V rámci oslav nabídne také rozhovory s deseti výjimečnými mladými osobnostmi pod 40 let.

„Témata třídím a zpracovávám podle toho, co baví mě jako mladého člověka, protože to dělám pro svoje vrstevníky. Nesnažím se hrát si na veřejnoprávní média a jsem transparentní v tom, že moje příspěvky nejsou stoprocentně objektivní,“ připouští.

Za klíčové téma pro mladou generaci považuje problematiku klimatické změny, s níž ovšem souvisejí třeba i prezidentské volby v Brazílii, kterým se na profilu také věnovala.

Chápu, že v posledních letech jsme byli zahlceni negativními zprávami a lidé se tradičním médiím vyhýbali.

„V Brazílii je velkým problémem deforestrace a s novým prezidentem by se to snad mělo vrátit do dřívějších kolejí. To, že Brazílie má nového prezidenta, kterým už není Jair Bolsonaro, je velká zpráva pro klima i pro demokracii. Měla jsem na to pozitivní ohlas,“ popisuje.

Čtěte také

Bázlerová podle svých slov čerpá především z ověřitelných zdrojů, ať už jde o veřejnoprávní, nebo nezávislá média, a to česká i zahraniční.

„Tradiční média jsou obecně nepostradatelná. Spoustu mladých lidí kolem mě je baví sledovat, ale zároveň chápu, že v posledních letech jsme byli zahlceni negativními zprávami a lidé se tomu vyhýbali. A je škoda, aby přicházeli o relevantní informace, které se jim snažím předat,“ uvádí.

Proč být na TikToku?

Celý mediální prostor i sociální sítě jsou prý přehlceny různými vjemy, které soupeří o naši pozornost, již velmi často rychle ztrácíme. Roli proto hraje i to, jak příspěvek vypadá – zda je to čtvereček plný textu, anebo je informace podaná zábavně a kreativně zpracovanou formou.

Čtěte také

Vážným problémem internetu zůstávají dezinformace, pod kterými si prý nelze představovat jen konspirační teorie, jimž častěji uvěří senioři než mladí lidé.

„Jde o kritický přístup k informacím, které se dostávají do veřejného prostoru, protože na média je velký tlak, aby měla rychle vydaný článek o dění na druhé straně zeměkoule. A může se stát, že informace budou neúplné nebo zkreslené,“ podotýká Bázlerová.

Sama prý dostává dotazy, proč působí i na čínské sociální sítí TikTok, u níž se vedou diskuse o jejím napojení na čínskou vládu nebo o tom, jaké shromažďuje informace o uživatelích. „Ono je to prostě dané, jsou tam všichni. Jsou tam ti uživatelé i lidi, kteří tam sdílejí nepravdivé informace. A proto mi přijde naprosto logické tam být taky,“ uzavírá.

Poslechněte si celý rozhovor v Interview Plus.

autoři: Jan Bumba , ert

Související