Polské silnice mají mizernou kvalitu, pomalá jízda je nutností

9. leden 2012

Cestování v zimě po polských cestách se nijak neliší od toho ve zbytku roku. Polákům pořád chybí systém dálnic a jízda u našich severních sousedů je poměrně riskantní. Proč? To se dozvíme od našeho varšavského zpravodaje Petra Vavroušky.

Existují nějaká závazná pravidla, na která by si měli dát čeští řidiči v Polsku pozor?

„V Polsku neplatí povinnost používat zimní pneumatiky. Řidiči ani neznají dopravní značku, která by to na některých úsecích přikazovala, jako je tomu například v České republice na D1. Policie samozřejmě před každou zimou vyzývá řidiče, aby v rámci bezpečnosti své i ostatních přezuli, ale když to neudělají, nejsou tady za to žádné sankce.“

Co třeba zimní vybavení v horských oblastech? Jsou povinné například sněhové řetězy?

„Nejsou všeobecně povinné, ale jen tam, kde to vyžaduje – naopak známá – dopravní značka. Na tu mohou natrefit řidiči zejména v polských Tatrách nebo Krkonoších. Když jsem se ptal mluvčího dopravní policie, co by českým řidičům vzkázal pro zimní období, bylo to jediné: aby přes celý den svítili. Ale to je pro nás automatické, problémy s tím mají spíš řidiči z Ukrajiny nebo Běloruska.“

Polsko je bohužel také nechvalně známé vysokým počtem obětí za volantem. Je nějaká naděje, že se to zlepší?

„Spíš ne, protože zrovna přinesla polská média varující zprávu, že po čtyřech letech znovu roste počet obětí na cestách. V minulém roce zemřely v Polsku 4 tisíce osob, o jedenáct procent víc než loni.

Čísla ze statistik jsou pro Poláky opravdu velmi tvrdá. Zatímco v Evropské unii umírá na sto dopravních nehod v průměru pět lidí, tady je to jedenáct. Takže pokud bych měl české řidiče před něčím varovat, pak mohu doporučit na polských silnicích opravdu maximální opatrnost.“

Čím to je, že právě v Polsku umírá tolik lidí na cestách? V rámci Evropské unie je Polsko na třetím místě v počtu obětí.

„Důvodů je několik, například špatný technický stav polských silnic. Pořád v této velké zemi chybí systém dálnic. Nejvyšší kontrolní úřad nedávno zjistil, že na každém druhém kilometru veřejných cest jsou vyjeté koleje hluboké dva centimetry a na každém čtvrtém už mají více než tři centimetry. Ve většině zemí Evropské unie by policie kvůli bezpečnosti řidičů takové silnice uzavřela – tady v Polsku se po nich ale normálně jezdí.

Podle expertů ale může za velký počet obětí taky podivná preventivní politika. Policie například na jedné straně pořádá akce typu Rychlost zabíjí, ale na druhé straně vláda zvýšila maximální rychlost na silnicích. Ale opravdu bych rád varoval: jezděte tady v Polsku pomalu, vyplatí se to.“

ÚAMKTuristické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.
Spustit audio