Popeleční středou začala postní doba
Popeleční středou, která letos připadla až na 9. března, nám začal čtyřicetidenní půst. Jak je to s jeho dodržováním u nás, a co by měl pro věřící znamenat, o tom hovořila Věra Pavlasová se známým farářem z Lanškrouna, Zbigniewem Czendlikem.
Pane faráři, máme dobu půstu, začal Popeleční středou. Co to vlastně znamená pro křesťany a jak dalece se ten půst dodržuje v našich končinách?
„To je taková doba, která křesťany připravuje na ty nejdůležitější svátky – svátky Velikonoční. A k té oslavě se připravujeme během čtyřiceti dnů a měla by to být taková doba, kdy si odříkáváme některé věci. Takovými postními dny jsou hlavně pátek, někdo dodržuje půst také i ve středu, jsou takoví lidé, kteří ten půst dodržují až tak extrémně, že v pátek jedí jen chleba a pijí vodu. Ale tohle nás má připravit na tyto svátky. Nejde však jen o to samotné odříkávání se něčeho, ale to, co bychom jakoby za to jídlo ušetřili, tak bychom měli věnovat zase na určité charitativní věci, tzn. je to období, kdy také myslíme na druhé, kdy druhým pomáháme - těm, kteří jsou v jakékoliv nouzi nebo mají jakýkoliv problém. Takže to je půst, to je ta almužna, kterou poskytujeme potřebným a třetí je modlitba, tzn. že člověk by měl trošku jít víc do sebe a popřemýšlet více nad svým životem, nad cestou svého života, nad cílem svého života.“
To je ale teorie. S jakou praxí se setkáváte?
„Je to pochopitelně teorie, ale to že si lidé dávají určitá předsevzetí, např. někdo si dá, že v době postní nebude kouřit anebo si skutečně někdo řekne, že nebude jíst maso, s tím se potkávám. Tady ve farnosti běžně dělám takovou víkendovou duchovní obnovu, tzn. že pozvu nějakého cizího kněze, který se věnuje těm mým farníkům a mluví o takových těch duchovních hodnotách. Součástí toho jsou i pobožnosti. Typickou pro postní dobu je křížová cesta. Jestli to s těmi lidmi něco udělá a jestli je to promění a přispěje k tomu, že budeme krásnějšími, to je samozřejmě otázka každého člověka zvlášť, jak ten čas využije.“
Je doba půstu také dobou, kdy chodí více lidí do kostela?
„Ta doba Velikonoční konkuruje s dobou vánoční. Vánoce jsou přeci jenom v té hierarchii církevních svátků na druhém místě, takže ony ty Vánoce válcují trošku postní dobu a Velikonoční dobu. I když v té hierarchii církevní Velikonoce jsou těmi nejdůležitějšími a prvními svátky a ta účast věřících není pochopitelně na těch obřadech, na té liturgii tak veliká, jako během svátků vánočních. O tom, že svátky Velikonoční nejsou až tak populární, na to má vliv i ta tématika postní doby a Velikonoc, protože to je o utrpení, ono to je o bolesti, ono to je o kříži, a to se těžko srovnává dejme tomu s pohádkovými Vánocemi, kde ta tématika je soustředěná na betlémské dítě.“