Práci týmu KM Racing komplikují brouci, závodění zase lijáky
Letošní ročník Rallye Dakar je napínavý od samého začátku. Po zrušeném prologu kamionů, který organizátoři odpískali po nebezpečné nehodě čínské závodnice, se kamióny přesunuly do Rosaria. Zde na ně čekal light bivak, ve kterém se očividně přemnožil neznámý druh místních brouků. Následující den vedla trasa první etapy z Rosaria do Villa Carlos Paz. V původním plánu byl měřený úsek 258 kilometrů, celkově měly kamióny ujet 662 kilometrů. Realita? Liazka Martina Macíka míří do Villa Carlos Paz spolu s ostatními kamiony po trase doprovodných vozidel a posádka procvičuje vyjmenovaná slova. Znovu se nezávodí, tentokrát mají zrušenou etapu na svědomí přívalové deště.
V bivaku v Rosariu přivítali jezdce neznámí brouci. „Nebylo jich málo a mechanikům, kteří se hned pustili do údržby, hejna hmyzu, ženoucího se za světlem, poměrně komplikovala práci,“ popisuje Martin Macík. Do následující etapy měla posádka týmu KM Racing, díky zrušenému prologu, startovat z 25. místa. „Dnešní zrušená etapa slibovala, že se budeme pomalu přibližovat k horám a cesta se začne nebezpečně vlnit, takže bylo jasné, že pokud zaprší, bude to masakr. Ostatně, už před prologem se o přívalových deštích hodně mluvilo,“ říká Martin Macík.
Pořadatelé nejprve start pro nepříznivé počasí odložili a následně zcela zrušili. Na vině byly prudké lijáky, díky kterým byla část tratě špatně sjízdná. Současně počasí nedovolovalo vzlétnout vrtulníkům, které dohlížejí na bezpečnost jezdců. Nakonec ředitel závodu Étienne Lavigne rozhodl, že se z bezpečnostních důvodů první etapa nepojede. Motocykly a čtyřkolky se proto přesouvaly do další etapy v konvoji, auta jela po vlastní ose a pro kamióny byla vyhrazena cesta původně určená asistenčním vozidlům. „Je fakt, že během přejezdu se strhlo peklo. Pršelo tak, že jsme absolutně nic neviděli. V tu chvíli jsem opravdu oceňoval, že závodíme v kamiónu,“ popisoval Martin. Posádka týmu KM Racing dnes měla během přejezdu v kabině veselo. Dlouhou chvíli pánové zaháněli disputacemi o záludnostech českého pravopisu a trénováním vyjmenovaných slov. To jim účinně pomohlo zahnat trudomyslnost.
Zachovat chladnou hlavu
„Náhoda na Dakaru vždycky hrála svojí roli, ale letos je těch nečekaných událostí víc než dost. Zatím se další vývoj závodu pokaždé špatně odhadoval. Uvidíme, co nás čeká dál. Myslím, že navrch bude mít ten, kdo si i v této nepřehledné situaci zachová chladnou hlavu. Samozřejmě se všichni těšíme na závodění a pevně věříme, že už si ho brzy užijeme,“ říká Martin.