Rakouské tunely

10. srpen 2001

Jako země, která má na silnicích pouze deset tunelů, a to krátkých, a na dálnicích ani jeden, můžeme sousednímu Rakousku vřele doporučit, aby své tunely zavřelo. Během posledních tří dnů v nich došlo ke dvěma haváriím a zahynulo osm lidí.

Tunely jsou prokazatelně nebezpečný nápad, hlavně když doprava v nich vede pouze jedním tubusem a v případě selhání některého z řidičů je katastrofa neodvratná. A těch řidičů projede například Amberským tunelem denně v průměru dvaadvacet tisíc, ve špičkových dnech dokonce třicet osm tisíc. Provozovat nebezpečné tunely přitom vůbec není nutné. Silnice běžně vedou do kopce a z kopce, překážky lze také objet po vrstevnici. Jestliže tunely již existují, je možné v nich pouštět automobily střídavě jedním směrem a pak opačným, anebo snížit rychlost například na dvacet kilometrů v hodině. Anebo před vjezdem do tunelu důkladně zkontrolovat stav každého vozidla a řidiče podrobit testu, který by prokázal jeho způsobilost bezpečně projet.

Možností je víc, jde o to o nich s Rakouskou stranou hovořit, a to nejlépe na nejvyšší úrovni - mezi premiéry. Jsme tu dobrou radu plynoucí z naší zkušenosti rakouským sousedům dlužní. Co řeknou? Že bez tunelů by na některých místech došlo k dopravním kolapsům a ekonomickým ztrátám, tunely že by po nynějších zkušenostech nestavěli, ale když už jsou, že se nedá dělat nic jiného než je projíždět. A budou se vymlouvat, že i v jiných zemích jsou tunely. Pak je třeba jim navrhnout něco co sotva mohou odmítnout: Uzavřete-li smrtelně nebezpečné tunely, my uzavřeme Temelín. Region bude dvojnásobně bezpečný a dobré vzájemné vztahy obnoveny. A dobré vztahy jsou k nezaplacení.

Spustit audio