Reklama ČR v cizině

20. srpen 2007

Česká republika chce lepší reklamu v zahraničí. To je úkol pro ministerstvo pro místní rozvoj, které chce přilákat turisty do středu Evropy. Marketing je jednou z priorit koncepce státní politiky cestovního ruchu na léta 2007 až 2013, píše se v oficiální zprávě. Mezi další priority patří zlepšení nabídky služeb pro turisty v regionech a sjednocení informačních center.

0:00
/
0:00

To je v kostce výsledek dvouroční práce odborníků na ministerstvu, který je shrnut na šedesáti stránkách a který bude projednávat vláda.

Sotva se návrh koncepce dostal do rukou Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, která ji v minulých týdnech připomínkovala, ozvala se kritika. Její mluvčí Tomio Okamura řekl: "Z tété koncepce nevyplývá žádná konkrétní činnost, což nám jako praktikům cestovního ruchu vysloveně nevyhovuje." Připomeňme si: Definice marketingu konstatuje, že jde o společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotových výrobků s ostatními. Konec citátu.

Ergo kladívko principem je směna, prioritní by měla být naše vlastní tvorba a nabídka, za kterou pak my můžeme získat návštěvníky: na hrady a zámky, ač tvoří v Čechách a na Moravě údajně nejhustší síť v Evropě, už dnes žádného rozmazleného turistu - a takoví jsou dnes všichni - k nám nepřilákáme. To hlavní, co nám chybí je větší vstříctnost vůči turistům: Všiměme si, že ani Praha nebyla schopná při novém značení ukazatelů kulturních památek je vyrobit ve více jazycích. V některých sousedních městech, jako třeba v Mnichově, je už nenajdeme jenom v mateřském jzyce a angličtině, ale i japonštině. Cena ukazatelů by rozhodně nebyla o moc vyšší, jen by to chtělo jinak myslet, což od úředníků, kteří se pohybují jen mezi sebou, nelze očekávat.

Ale to hlavní, co od nás odrazuje turisty, je velmi nízký důraz na kvalitu veškerých druhů služeb, počínaje restauracemi, kde se nepoužívají původní ingredience, ale pouze náhradní, přes pekárny, které bez uzardění prodávají den staré pečivo až po holičství a kadeřnictví, kde kadeřnice dámám navrhují jednodušší úkony, jen proto, že jsou méně pracné. A to vyjmenovávám jen stížnosti, s kterými jsem se setkal v minulách dnech, aniž jsem naše služby nějak soustavně rešeršoval. Na otázku jedné doktorantky, která kvůli sběru materiálu musela nějakou dobu v Čechách žít, jestli by to dokázala delší dobu, jsem dostal zápornou odpověď. Když jsem se zeptal proč, řekla: V Čechách skoro nikdo nevyžaduje kvalitu a s tím bych se nikdy nedokázala smířit.

Z uvedených důvodů jasně vyplývá, že investice do marketingu bez dlouhodobé investice do úrovně veškerých služeb nemůže přinést větší užitek: vydělají na ni jen reklamní agentury. Za současného stavu našich služeb je snad možné nějakou kampaň soustředit jen na studenty, kteří nám odpustí mnohem víc, než řádní turisté, kteří vyžadují špičkovou kvalitu a pohodlí, k němuž patří i dobrá znalost cizích jazyků veškerého obsluhujícího perzonálu.

Německý ekonom z institutu CERGE Daniel Münich to nedávno pro Hospodářské noviny shrnul slovy: "Analytická podpora ministerstev je v Česku velmi nízká. Odborné podklady by měl systematicky psát tým analytiků, kteří budou něco tvořit. V současné době tato práce padá na bedra ministerských úředníků, kteří jsou schopní vyprodukovat jen popisné zprávy. Ty ale nepřinášejí žádné nápady." Toto přesně platí i o koncepci státní politiky cestovního ruchu, kterou vypracovalo samo ministerstvo pro místní rozvoj.

Další komentáře si můžete poslechnout v pořadu Názory a argumenty v sekci Rádio na přání .

Spustit audio