R.U.R., Matka, Loupežník... Rádio Retro uvádí život podle Karla Čapka
Vánoční digitální stream Českého rozhlasu nabídne výběr literárních textů a dramat Karla Čapka v nastudování od 30. do 90. let. Vedle čítankových titulů uslyšíte ale i reportáže z vinohradské dvojvily bratří Čapků nebo smutnou nahrávku Eduarda Basse z Čapkova pohřbu.
„Je v tom kus magie, když si člověk uvědomí, že některá vrcholná Čapkova díla se dočkala svého rozhlasového provedení až desítky let po jeho smrti“ uvádí ředitel Programu ČRo Ondřej Nováček. „Chceme nabídnout to nejlepší z historických nahrávek připomínajících spisovatele a novináře, který zemřel právě před osmdesáti lety, o Vánocích 1938.“
Rádio Retro „Život podle Karla Čapka“ se vysílá od 11. prosince 2018 do 6. ledna 2019 na webu rozhlas.cz, na Play.cz nebo v pozemním digitálním vysílání DAB+. Několik vzácných snímků si můžete trvale přehrát v Audioarchivu.
Rádio Retro nabízí desítky hodin dramat, povídek, ale také francouzské poezie, kterou Karel Čapek v mládí překládal. Apollinairovo Pásmo natočil rozhlas v roce 1967 a úvod k němu napsal a namluvil osobně Milan Kundera. Uslyšíte část dramatizace dramatu R.U.R. z roku 1934, ze které si můžeme udělat představu, jak by taková rozhlasová adaptace zněla ještě za Čapkova života.
Kultovní Válka s mloky
Součástí programu Rádia Retro jsou však také publicistické pořady, například výběr ze seriálu Ondřeje Kepky Na návštěvě u Karla Čapka, úvahy o budoucnosti Strže z roku 1994 nebo vyprávění herečky Jiřiny Šejbalové z roku 1966 o tom, jak Národní divadlo vezlo do Anglie hru Ze života hmyzu.
„Realizace Čapkova literárního a dramatického odkazu v podstatě ukazuje i vývoj rozhlasové dramatiky před a po druhé světové válce“ zamýšlí se dramaturg a moderátor Tomáš Černý. „Díky vlivu ze SSSRu se od roku 1953 začaly natáčet některé hry v plném rozsahu, jak zaznívaly na jevištích – v duchu socialistického realismu – a teprve Válka s mloky z roku 1958 jako by byla mezníkem mezi tímto obdobím a zlatou érou rozhlasových her 60. let.“
Štěpánek, Höger, Bass
K nejlepším nahrávkám patří Bílá nemoc se Zdeňkem Štěpánkem a Františkem Smolíkem, Matka s Otýlií Beníškovou v titulní roli a za zmínku rozhodně stojí výkon Jiřiny Švorcové v titulní úloze dramatu Věc Makropulos.
Z méně uváděných literárních drobností zaznějí Povídky z jedné i druhé kapsy z roku 1954 a ze stejné doby také výběr apokryfů ve skvělém podání nejlepších herců té doby, například Karla Högera. Chronologicky řazený výběr z tvorby Karla Čapka uzavírá smutná nahrávka reportáže z jeho pohřbu na konci roku 1938, kde promlouvá novinářův přítel a kolega Ferdinand Peroutka nebo spisovatel Eduard Bass.