S bezpečnostním pásem o 61 procent nižší riziko smrtelného zranění
Poraněná páteř i potrhané cévy uvnitř těla. Taková zranění hrozí při dopravní nehodě lidem, kteří nebyli v autě připoutaní. Čeští řidiči jsou v jízdě bez pásu, dalo by se říci, rekordmani. Je to druhý nejčastější přestupek na českých silnicích. Loni podle Ministerstva dopravy řešili policisté přes 66 tisíc případů, kdy někdo v autě neměl zapnutý bezpečnostní pás.
„Byla vymrštěna ze svého sedadla,“ říká dopravní expert na bezpečnost silničního provozu Robert Vacek při pohledu na video z reálné kamery. Ta zabírá nepřipoutanou ženu v autě na zadním sedadle. „Celou vahou a hlavou byla naražena na sedadlo spolujezdce. Jí se povedlo, jak seděla lehce bokem, naštěstí trochu sklouznout. A vypadá, že není vážně zraněná,“ komentuje dál Vacek. Žena ve videu měla zřejmě víc štěstí než rozumu. Pravděpodobně utrpěla jen šok po dopravní nehodě a pár pohmožděnin.
Vážná zranění i při nižších rychlostech
Nepřipoutaní lidé se ale můžou zranit vážně i při nižších rychlostech ve městě, jak říká lékař Zdravotnické záchranné služby Ondřej Franěk: „Ta škála stavu je neobyčejně velká, samozřejmě od toho prostého nárazu hrudníkem na volant, hlavou do rámu okna. Je velká chyba se domnívat, že to je otázka jen vyšších rychlostí, že když jedu do trafiky, že se poutat nemusím. Představa, že člověk udrží rukama náraz v rychlosti 25, 30 km/h je naprosto naivní.“
Ve stejné rychlosti zkoušel v autě prudce zabrzdit náš reportér Luděk Hubáček: „Všiml jsem si jedné věci. I když to nebylo ve velké rychlosti, pozoroval jsem, že při zastavení má nutkání jít dopředu hlava, ruce a nohy.“ Potvrzuje to dopravní expert Robert Vacek: „Při tom prudkém brždění, nebo nárazu se horní polovina těla sklání směrem dopředu, někdy až ke středu vozidla, ten pás je šikmo. Velmi často jsou tam poranění nohou, protože nohy vystřelí dopředu a zespoda narážejí do palubní desky.“
Zabíjejí zranění, která nejsou vidět
Lékař záchranné služby Ondřej Franěk varuje před daleko vážnějšími úrazy, které se stávají v případech, kdy není člověk v autě připoutaný: „Daleko vážnější úrazy jsou ty, které nevidíme, ke kterým dochází uvnitř těla. Jsou to poškození měkkých tkání. Bohužel často třeba natržení velkých cév, která mají velmi rychlý a velmi fatální průběh.“
S pásem výrazně vyšší šance na přežití
Je dobré připomenout, že v zájmu vlastní bezpečnosti bychom se měli v autě poutat vždy. Třeba některé airbagy fungují správně jen při použití bezpečnostních pásů. Americká národní agentura pro bezpečnost na dálnicích NHTSA tvrdí, že připoutaný řidič nebo spolujezdec mají o 61 procent nižší riziko smrtelného zranění než nepřipoutaní pasažéři.