Sekty a zločin

29. březen 2008

Takzvaná kuřimská kauza spojená s týráním dětí a trojí identitou Barbory Škrlové budí stále zájem veřejnosti. Podivná náboženská skupina kolem Josefa Škrly je společensky velmi nebezpečná. Určité skutečnosti naznačují, že by mohlo jít o napojení této skupiny na organizovaný zločin. Zajímalo nás, zda existuje propojení náboženských sektářských skupin a kriminálního prostředí. Náš přední odborník na sekty a nové náboženské směry Zdeněk Vojtíšek si to ale nemyslí.

"Já jsem přesvědčen, že náboženská společenství, ať už ta tradiční nebo ta alternativní, nová, sledují především náboženský účel. Ten náboženský účel ale sledují tak, že v některých případech, naštěstí ojedinělých, se sledování toho účelu dostane do rozporu s normami té společnosti, dokonce někdy i tedy s právními normami. Hlavně to může nastat tam, kde se to hnutí cítí, ať už právem nebo neprávem, nějak ohroženo tou vnější společností, tou většinou, když si myslí, že pro uskutečnění toho náboženského cíle je potřeba třeba i porušit zákon. Takové případy samozřejmě existují. Když náboženské společenství Óm Šinrikjó začátkem 90. let propadlo paranoidní náladě, že je ohroženo ze strany Židů, zednářů, americké armády, japonské královské rodiny a podobně, tak se začalo vyzbrojovat a začalo páchat kriminální činy. A tak bychom mohli pokračovat ještě u jiných dalších alternativních společenství, ale to, co chci říct, je, že se nezačalo vyzbrojovat a nezačalo páchat kriminální činy, protože bylo od počátku špatné nebo protože by sledovalo špatné cíle, ale sledovalo náboženský cíl a pro naplnění tohoto náboženského cíle bylo ochotno porušit i ty společenské normy a dokonce i ty normy právní."

Mnozí lidé považují propojení sektářského a kriminálního prostředí v té známé kuřimské kauze za evidentní. Vy to takto jednoznačně nevidíte?

"Asi nikdo z nás dost dobře nerozumí motivaci lidí, kteří jsou nějakým způsobem zapleteni do té takzvané kuřimské kauzy. A vidíme, kolik nápadů, čím by ti lidé mohli být motivováni, už se v médiích od toho května nebo června loňského roku objevilo. My zkrátka to jednání té náboženské skupiny nechápeme a převádíme ho na nějaké nám známé modely, proč a jak by se ti lidé mohli chovat, a myslíme si, že to náboženství je jakási okrajová věc, ale že tímto světem vládnou hlavně peníze, pornografie, sex, kriminální činy a podobně. Ale řekl bych, že to je prostě falešný pohled. Velkou motivační silou ve všech kulturách a ve všech dobách byla právě duchovní orientace, náboženská motivace a je docela dobře možné, byť to zatím nevíme, že všechno to naše přisuzování kriminálních nebo kdoví ještě jakých motivů v té kuřimské kauze se ukáže jako falešné, a je možné, že se ukáže, že tou hlavní motivační silou je skutečně touha uskutečnit nějaký náboženský cíl."

Spustit audio