Spoléháte na denní světla v autě? Při snížené viditelnosti nestačí, varují odborníci
Řidiči, kteří si v autě zapínají pouze denní svícení, riskují. Podle koordinátora bezpečnosti silničního provozu BESIPu v některých situacích dokonce ohrožují ostatní řidiče. V době, kdy například sněží, je totiž nemusí být vůbec vidět. Za špatné osvětlení jim hrozí také pokuta.
„Mohli byste říct řidičům, aby si někteří rozsvítili nejenom denní svícení, ale i normální, protože nemají zasvícené zadní světla?“ Podobných vzkazů nechávají řidiči na call centru Zelené vlny každý den několik. Denní svícení se v moderních autech rozsvítí automaticky při nastartování, aby na ně řidiči nemuseli myslet. Podle Martina Faráře z BESIPu to ale v mlze nebo při sněžení nestačí.
„V situacích jako je sněžení nebo déšť je použití světel pro denní svícení absolutně nevhodné. V tu chvíli je rozhodně nutné přepnout na klasická potkávací a obrysová světla,“ vysvětluje Farář.
Při denním svícení se zapnou většinou jen přední světla, zadní zůstávají zhasnutá. Ostatní řidiči můžou takové auto lehce přehlédnout, dodává Farář.
Denní svícení stačí jen během dne, kdy je jasná viditelnost. Pokud ho ale řidiči použijí třeba v tunelu, můžou dostat až dvoutisícovou pokutu,
„Řidiči riskují pokutu, ale také to, že je jiný řidič přehlédne. Jedná se zejména o jízdu v tunelu, kdy si řidič neuvědomí, že musí přepnout na klasická potkávací světla,“ říká šéf dopravní policie Tomáš Lerch.
Varuje také před dodatečným namontováním různých diodových světel, které denní svícení nahrazují. Pokud nemají homologaci, můžou policisté zkrátit technickou způsobilost vozidla.