Trasa 2016 - dvě země
Zatím co technické údaje, počet etap a vzdálenosti v jednotlivých etapách zůstávají stejné, příroda a terén bude hodně rozličný. V prvních třech dnech cesty do San Salvador de Jujuy sice nebude příliš písečných dun ani technických pasáží, ale po překročení bolívijských hranic se vše značně změní. Maratonské etapy, vysoká nadmořská výška, nepředvídavé počasí a solné pláně.
10. ledna dostanou týmu den odpočinku v argentinské Saltě a poté naváží na trasu, která byla původně navrhnuta pro Rallye Dakar 2016. Následujících šest etap se bude proplétat přes vrcholky And, písečné duny a jiné nástrahy oblasti Fiambala.
Prolog
Sobota 2. ledna: Buenos Aires – Rosario
15minutová zahřívačka
Zahřívací část celého závodu je dostatečně dlouhá na to, aby měli závodníci možnost určit si své pozice, zároveň se nejedná o tak dlouhou trať, o které by se dalo hovořit jako o závodní etapě. Na této trase a přejezdové časti by se neměla stát žádná závažná nehoda...pouze v případě, že by měl řidič opravdu velkou smůlu.
1. etapa
Neděle 3. ledna: Rosario – Villa Carlos Paz
Motocykly, čtyřkolky
Rychlostní zkouška: 227 km
Celkem: 632 km
Auta, kamióny
Rychlostní zkouška: 258 km
Celkem: 662 km
Horské skluzavky
Argentina je zemí hor všech druhů. Ačkoliv se první etapa ještě nepojede ve vysokých nadmořských výškách, budou vrcholy na dohled. Kola vozidel budou kopírovat zvlněné stopy, s výjimkou první velmi rychlé rychlostní zkoušky. Díky rozdělení kategorií na dvě skupiny snad nedojde k žádnému nebezpečnému předjíždění.
2. etapa
Pondělí 4. ledna: Villa Carlos Paz – Termas de Rio Hondo
Motocykly, čtyřkolky
Spojovací úsek: 450 km
Celkem: 786 km
Auta, kamióny
Rychlostní zkouška: 521 km
Celkem: 858 km
Tachometr vyskočí z palubní desky!
Instrukce hovoří jasně: pro všechny kategorie více než 800 kilometrů dlouhá etapa – závodníky čeká dlouhý den. Velmi náročná bude rychlostní zkouška i spojovací úsek. Terén sice nebude nijak zvlášť obtížný, a hlavně ti zkušení budou moct využívat rychlých stop. Po celou etapu ale musejí být hodně rychlí.
3. etapa
Úterý 5. ledna: Termas de Rio Hondo – San Salvador de Jujuy
Všechny kategorie
Rychlostní zkouška: 314 km
Celkem: 663 km
Lovci, cíl je váš!
Celou etapu budou jezdci závodit s časem. Nejsložitější pak bude bez komplikací překonat horské cesty, charakteristické obzvlášť pro rychlostní zkoušku. Experti na úzké kluzké zatáčky tady ukážou, co umějí. Ale nesmějí se přestat soustředit. Vedoucí závodníci budou muset být ve střehu. Všechno by ale mohl změnit déšť, potom by i ti nejzkušenější mohli mít s terénem velké problémy.
4. etapa
Středa 6. ledna: San Salvador de Jujuy - San Salvador de Jujuy
Motocykly, čtyřkolky, auta
Rychlostní zkouška: 429 km
Celkem: 629 km
Kamióny
Rychlostní zkouška: 418 km
Celkem: 619 km
1. Maraton – žádní mechanici
První skutečný test odolnosti je tady! Rychlostní zkouška povede ve výšce okolo 3500 metrů nad mořem a povrch se bude neustále měnit od písčitého po skalnatý. A tohle všechno po té, kdy už má každý za sebou 2500 kilometrů v sedle motorky nebo čtyřkolky a za volantem auta. Obzvlášť jezdce na spodních příčkách čeká hodně vyčerpávající den.
5. etapa:
Čtvrtek 7. ledna: San Salvador de Jujuy – Uyuni
Motocykly, čtyřkolky, auta
Rychlostní zkouška: 327 km
Celkem: 624 km
Pozor na bolesti hlavy
Obezřetnost, hlavně ta bude potřeba pro druhou část maratónské etapy. Kromě precizní přípravy techniky, zejména pneumatik, musí všichni jezdci věnovat pozornost vlastním tělesným reakcím. Vjezd do Bolívie bude ve znamení prudkého stoupání až do výšky 4600 m.n.m. – do nejvyššího bodu v dakarské historii. Závodníci budou muset zvýšit svoje úsilí a poradit si s těžkou navigací, která na ně čeká. Některé by z ní mohla bolet hlava.
6. etapa:
Pátek 8. ledna: Uyuni – Uyuni
Motocykly, čtyřkolky, auta
Rychlostní zkouška: 542 km
Celkem: 723 km
Kamióny
Rychlostní zkouška: 295 km
Celkem: 600 km
Hodně utažená smyčka
Rallye Dakar je v plném proudu a na jezdce čeká nejdelší rychlostní zkouška celého závodu. A to není všechno. Trasa 6. etapy povede ve výšce mezi 3500 a 4200 metrů nad mořem. Tempo a povrch se bude neustále měnit od písečných po kamenité pasáže, ještě ztížit by vše mohl nečekaný déšť. Jezdci na motorkách, čtyřkolkách a v autech budou s napětím vyhlížet záři města Uyuni, zatímco kamióny, které tentokrát pojedou odděleně, navštíví rodné město prezidenta Evo Moralese.
7. etapa
Sobota 9. ledna: Uyuni – Salta
Všechny kategorie
Rychlostní zkouška: 353 km
Celkem: 793 km
Mokrá etapa
Konec prvního závodního týdne je vždy těžký. Nicméně, jezdci se potřebují dostat ještě do cíle posledního vyčerpávajícího dne před dnem odpočinku. Určitě se při něm ale namočí – budou se muset dostat přes koryta řek. Je proto pravděpodobné, že polovina závodních strojů do Salty přijede až po setmění, i přesto možná budou tentokrát rychlejší než jejich asistenční vozy, které před sebou mají také dlouhou cestu.
Oddychový den
Neděle 10. ledna: Salta
Odpočinek, ne odklad
Dakar už má v Saltě svoji historii, v letech 2013 a 2014 tam hostil bivak pro odpočinkový den. Nebude ale příliš prostoru pro lenošení, Salta je plná bohatého architektonického dědictví, a i tak mají závodníci nabitý program: musejí obstarat kompletní servis závodních strojů, využít alespoň trochu času ke spánku a znovu se nastartovat na ještě těžší cíle druhého týdne. Závod totiž ještě neskončil...
8. etapa
Pondělí 11. ledna: Salta – Belén
Všechny kategorie
Rychlostní zkouška: 393 km
Celkem: 766 km
Změna programu
Druhá polovina Rallye Dakar s sebou přinese i úplnou změnu programu, jezdci si budou muset poradit s úplně jiným terénem – budou čelit prvním dunám ročníku 2016. Experti na duny se budou moct předvést a dokonce získat výhodu. Pořadatelé Rallye Dakar ale chtěli závodníkům trochu znepříjemnit životy a pro letošní ročník vytyčili trasu obtížnější pro navigaci. Když závodníci v poušti zapadnou, můžou ztratit mnoho minut.
9. etapa
Úterý 12. ledna: Belén – Belén
Motocykly, čtyřkolky
Rychlostní zkouška: 285 km
Celkem: 436 km
Auta, kamiony
Rychlostní zkouška: 285 km
Celkem: 396 km
Zachovej chladnou hlavu
Tato etapa nebude jednoduchá pro motorkáře a čtyřkolkáře, kteří budou dokončovat první část druhého maratonu a noc stráví v izolovaném bivaku. Ještě předtím ale musí zvládnout závod – téměř odtržení od civilizace v pustých dunách, občas v korytech řek. Bude to velká výzva, protože rtuť teploměru stoupá.
10. etapa
Středa 13. ledna: Belén – La Rioja
Motocykly, čtyřkolky
Rychlostní zkouška: 278 km
Celkem: 561 km
Auta, kamióny
Rychlostní zkouška: 278 km
Celkem 763 km
Stylová Fiambala
Duny Fiambala jsou jedním z rozhodujících míst Dakaru. V letošním roce to bude jedna z nejkritičtějších sekvencí celé rallye, kde budou muset závodní vozy prokázat svoji extrémní odolnost. Navíc Fiambala nabízí největší duny v historii Dakaru, pouští povede skoro celá etapa.
11. etapa
Čtvrtek 14. ledna: La Rioja – San Juan
Všechny kategorie
Rychlostní zkouška: 431 km
Celkem: 712 km
Čas na útok
Míra obtížnosti zůstane stejná – tedy vysoká. Stále bude testovat odolnost jezdců a písek bude přítomen hned v několika formách, včetně prachu Fesh-Fesh a bude vyžadovat hodně trpělivosti. Rychlost bude výhodou v dalších, rovnějších částech na štěrkových cestách. Příležitostí k předjíždění bude sice málo, ale ještě je čas, na změnu pořadí. Ještě v dalších dnech se totiž ukáže, kdo na to opravdu má.
12. etapa
Pátek 15. ledna: San Juan – Villa Carlos Paz
Motocykly, čtyřkolky, auta
Rychlostní zkouška: 481 km
Celkem: 931 km
Kamióny
Rychlostní zkouška: 267 km
Celkem: 866 km
Nejdelší etapa
Více než 900 kilometrů k dosažení cíle, a z toho více než polovina trasy rychlostní zkoušky. To zažijí závodníci ve 12. etapě Rallye Dakar. Všichni mimo kamiónů, jejichž rozměry nejsou příliš ideální pro některé úseky vedoucí mezi horami, které by jim mohly být příliš těsné. Ostatní se jim ale nevyhnout a budou tak muset ukázat svoji obratnost. A hlavně pozor na hrubé chyby – v této fázi byť jen malé pochybení znamená velkou ztrátu.
13. etapa
Sobota 16. ledna: Villa Carlos Paz – Rosario
Všechny kategorie
Rychlostní zkouška: 180 km
Celkem: 699 km
Stres předchází odpočinku
Závodníci aspirující na vítězství v rychlostní zkoušce zažijí asi nejhorších 180 km ve svém životě. Čeká je klikatá, zvlněná trasa s rychlými písečnými a kamenitými úseky, které je budou přivádět k šílenství. Pro většinu ostatních jezdců už bude posední 699 kilometrů před cílem v Rosariu úleva.