Vedení Českého rozhlasu si váží zaměstnanců a zlepšuje jejich pracovní podmínky
Jako generální ředitel Českého rozhlasu se musím ostře ohradit proti prohlášení předsedy rozhlasových odborů Jiřího Hubičky o tom, že vedení ČRo „pohrdá“ zaměstnanci. Jeho slova vděčně přejala část mediálního spektra, která se včera rozhodla zveřejnit zcela tendenční článek serveru Hlídací pes, ve kterém se služební automobil stal „limuzínou“, běžný nákup vozidla plýtváním a generální ředitel tím pádem není ničím jiným než papalášem.
Co v článku samozřejmě nezaznělo, je fakt, že Český rozhlas v poslední době zcela nebývale a nadstandardně investoval do rozvoje svých zaměstnanců. Jako vedení se snažíme zlepšit jejich pracovní podmínky tím, že vylepšujeme a rekonstruujeme jednotlivá pracoviště Českého rozhlasu, rozšiřujeme možnosti vzdělávání a osobního rozvoje zaměstnanců a zároveň posilujeme v rozpočtu kapitolu osobních nákladů.
Ano, nese to s sebou i nepopulární opatření, jakým byla například optimalizace pracovních míst v loňském roce. Díky tomu ale byla od 1. 1. 2019 zaměstnancům ve dvou vlnách valorizace zvýšena mzda a zároveň jim byly navýšeny položky v systému sociálních benefitů. Celkem tak díky snížení počtu pracovních míst o 116 mohl ČRo v letošním roce navýšit osobní náklady o 63 milionů korun.
Došlo také v historii rozhlasu k naprosto ojedinělému růstu průměrné mzdy, která za loňský rok činila 39.394 korun, což je o 1500 korun více než v roce předchozím. Jako generální ředitel jsem rovněž v roce 2018 na návrhy šéfů jednotlivých úseků rozdělil na odměnách pracovníkům rozhlasu za mimořádné pracovní nasazení na 84 milionů korun. Nadstandardně a korektně se ČRo zachoval i k zaměstnancům, kteří loni v rámci optimalizace naši instituci opustili, a celkově jim vyplatil kolem 25 milionů korun. Loňské hospodaření ČRo pak skončilo v zisku o více než 30 milionů korun.
Vyplývá z těchto kroků, že by snad vedení ČRo „pohrdalo“ zaměstnanci, jak tvrdí šéf odborů pan Hubička? Já si to opravdu nemyslím. Již poněkolikáté se stala stejná věc – pan Hubička počkal, až vybraná média rozvíří vody umělou „kauzou“ a využil situaci pro svá populistická a nepravdivá prohlášení. Stejným způsobem tak pan Hubička stanul na „barikádách“ již vícekrát.
Tentokrát se takovýmto spouštěčem stal nákup osobního automobilu pro reprezentativní účely Českého rozhlasu. První věcí je, že Český rozhlas disponoval takovýmto vozidlem vždy. Jsme institucí s rozpočtem kolem 2,3 miliardy korun, jsme institucí, která má výrazný společenský význam a dopad, jsme institucí, která vítá významné hosty a jejíž zástupci se účastní důležitých jednání. Reprezentativní automobil v kategorii vyšší střední třídy není příznakem „papalášství“, ale součástí vybavení na úrovni, které má ČRo k dispozici – stejně jako notebooky, telefony či technika ve studiích.
Rád bych uvedl, že vozidlo slouží k reprezentativním účelům a služebním potřebám generálního ředitele, jeho statutárního zástupce, případně je určeno k plnění reprezentativních účelů dalších členů vrcholového managementu ČRo. Slouží také pro přepravu významných hostů, zejména zahraničních, do ČRo. Pro běžné účely využívá generální ředitel stejně jako ostatní členové managementu na 1. a 2. stupni řízení standardní služební automobily – dle dopravního řádu ČRo.
Automobil byl řádně vysoutěžen, stejně jako ostatní vybavení, kterým ČRo disponuje. ČRo v rámci soutěže obdržel dvě nabídky, přičemž jedna nabídka byla na vozidlo Volvo S90 a druhá nabídka byla na vozidlo Volvo C90 CC. Při veřejné zakázce si není nožné vybírat preferovanou značku, protože by šlo o diskriminační jednání. Tolik jen na vysvětlenou, proč nebylo vybráno v médiích zmiňované vozidlo od firmy Škoda Auto. Nemohlo vyhrát, protože ho zkrátka nikdo nenabídnul.
Na základě řádně vypsané a vyhodnocené veřejné zakázky tak byla nakonec uzavřena kupní smlouva na vozidlo model Volvo S90 ve výbavě, která odpovídá standardu vyšší střední třídy. Konečná cena činila 1.343.913,- Kč bez DPH. Jen na okraj - tato částka odpovídá zhruba 0,06 procenta rozpočtu ČRo. Nákup vozidel v rámci pravidelné obměny vozového parku je v ČRo plánován minimálně jeden až dva roky dopředu. Tento konkrétní nákup vozidla byl plánován jako obměna služebního vozidla z roku 2012 s nájezdem přes 100 000 km. Pořízené vozidlo také odpovídá stupněm výbavy kvalitativně vozidlu předchozímu, tedy Škoda Superb. Staré vozidlo ČRo v rámci chování dobrého hospodáře nabídne k prodeji.
Banální věc, jako je obměna vozového parku, byla opět využita některými medii ke zveřejnění tendenčního článku, který má jediný účel – poškodit osobu generálního ředitele a diskreditovat Český rozhlas. Smíchání témat optimalizace a nákupu automobilu je klasická manipulativní zkratka, která zveličuje něco, co je zcela běžné. Naposledy bych tak chtěl zopakovat, že Český rozhlas v loňském roce nedělal žádná úsporná opatření, ale opatření proto, aby zlepšil pracovní podmínky pro své zaměstnance a aby zvýšil konkurenceschopnost ČRo na trhu práce.