Začíná mezinárodní operní festival Smetanova Litomyšl

11. červen 2010

Dnes večer začíná 52. ročník mezinárodního operního festivalu Smetanova Litomyšl. Zahajovací koncert vysílá ČRo 3 - Vltava dnes od 20:00 v přímém přenosu. Festival se neomezuje jen na Litomyšl, ale koncerty budou také ve Svitavách a v České Třebové.

Na zahajovacím koncertě dostane čestné místo i letošní jubilant číslo jedna, lze li to tak říci. Zazní Klavírní koncert č. 2 f-moll Fryderyka Chopina (1810 - 1849) v podání Jana Simona. Ale proč by měl být letos právě Chopin nejvýznamnějším jubilantem? Proč ne Schumann, Mahler nebo Fibich. Není žádná objektivní stupnice výročí podle významnosti. Klíčové je ale to, jak se k němu kdo hlásí a jak vážně taková výročí berou. A v tomto směru Chopin vede nejen díly kvalitě svého díla, ale také díky své polské národnosti.


Ne každý klavírista považuje Chopina za svého nejoblíbenějšího autora, nikdo ho naopak nemůže pominout. Pro klavíristu Jana Simona je to ovšem jeden z životních skladatelů. O Klavírním koncertu č. 2 f-moll říká: "Koncert f moll patří k jeho prvotinám, o to je to celé neuvěřitelnější, to dílo je komplexní, vyzrálé, obsahuje takovou hloubku, kterou by člověk od devatenáctiletého člověka nečekal." Je jinak obecně známo, že koncerty vznikly v opačném pořadí, než jsou číslovány. Koncert č. 1 e-moll vznikl r. 1830 asi o půl roku později, než koncert č. 2 f-moll , lze je ale považovat za dvojčata. Jan Simon oba nahrál s Jiřím Bělohlávkem a Pražskou komorní filharmonií a na nahrávání vzpomíná takto: "Bylo to nesmírně silné - nejen při tvoření, při samotném hraní, ale i při práci v režii. Sedět s Jiřím Bělohlávkem, poslouchat záznam jednotlivých snímků a komentovat je, to všechno ve mně zůstane. Byl to jeden z mých největších kumštýřských zážitků... Budu moc rád, když se někdy bude moci zopakovat." V Litomyšli si zážitek letos částečně zopakuje.
/Jindřich Bálek/

Smetanova Litomyšl

Pocta Karlu IV. i Petru Ebenovi

Logo

Hudba Petra Ebena (22. ledna 1929 - 24. října 2007) má v polistopadové historii Smetanovy Litomyšle opravdu čestné místo. Letošní Pocta Karlu IV., jenž zazní na zahajovacím koncertě, je tedy jednou z mnoha poct, kterou festival skladateli projevil ještě ta jeho života. Jinak jde o kantátu komponovanou u příležitosti 600. výročí úmrtí Karla IV, která je věnována Univerzitě Karlově, zhudebňuje text její zakládající listiny a poprvé zazněla pod taktovkou Jiřího Bělohlávka 10. října 1978.


Prvním vstupem autora na festival bylo provedení díla přímo inspirovaného pádem minulého režimu: Pražské Te Deum 1989 zaznělo v Litomyšli na festivalu na slavnostním koncertu k 650. výročí založení litomyšlského biskupství 26. června roku 1994. A stejné dílo pro smíšený sbor pro čtyři žestě a bicí bylo vedle Dvořákova Stabat Mater součástí závěrečného koncertu festivalu v roce 1997. Hned další rok mohl festival hostit provedení Ebenovy církevní opery Jeremias - dílo objednalo Pražské jaro a premiéra se uskutečnila v katedrále sv. Víta 25. května 1997 s Ivanem Kusnjerem v titulní roli. Ojedinělou reprízu zažila Smetanova Litomyšl o měsíc později 26. června.


Možnost zažít Petra Ebena osobně jako varhaníka byla na Smetanově Litomyšli v roce 2002, kdy tu 22. června společně se synem Markem Ebenem provedli Labyrint světa a ráj srdce, dnes už legendární čtení Komenského textu s varhanními improvizacemi.
Vedle příležitostného uvedení Laudes v rámci recitálu Jaroslava Tůmy v roce 2001 nebo provedení Biblických tanců i s choreografií Petra Tyce v roce 2003 se dílu Petra Ebena dostalo mimořádného prostoru v roce skladatelových 65. narozenin. To byla to Smetanova Litomyšl v roce 2004, celkově nesená skladatelskými výročími Bedřicha Smetany a mnoha dalších klíčových autorů české hudby. 19. června 2004 byla v rámci koncertu Homage a Eben provedena Okna podle Marca Chagalla, výběr z Nedělní hudby pro varhany, A Festive Voluntary, árie Rúth pro nižší hlas a varhany a Krajiny patmonské pro varhany a bicí. Tím ebenovské oslavy nekončily - 22. června bylo na programu oratorium Apologia Sokratus a 26.června sborový cyklus Láska a smrt. V rámci mše celebrované Tomášem Halíkem zazněla i skladatelova Missa cum populo.

Petr Eben


Ve zvláštní atmosféře proběhlo v roce 2005 chrámové provedení Ebenovy skladby Posvátná znamení. Zejména proto, že součástí koncertu byly autorem načtené úvodní promluvy k jednotlivým částem. Mnozí v sále cítili zvláštní blízkost a vzpomínali na již těžce nemocného skladatele.
Na nejbližším ročníku následujícím po skladatelově smrti v říjnu roku 2007 zazněla skladba Job pro varhany a recitátora. Na Smetanově Litomyšli v roce 2008 jí provedl varhaník Tomáš Thon a Marek Eben 26. června. I toto provedení bylo vnímáno a prožíváno jako velmi symbolické. Snad kromě varhanních festivalů pořádaných v pražském Kostele sv. Jakuba, kde Petr Eben všechna svá díla dlouhá léta sám uváděl, bychom nenašli festival, který se jeho dílu věnuje tak vytrvale jako Smetanova Litomyšl.

/Jindřich Bálek/

Slavnostní zahajovací koncert

Logo

Pátek 11. června • II. zámecké nádvoří • 20.00 hodin
Bedřich Smetana: Pochod k slavnosti Shakespearově
Frederic Chopin: Koncert pro klavír a orchestr č. 2 f moll, op. 21
Petr Eben: Pocta Karlu IV., kantáta pro mužský sbor a orchestr
Antonín Dvořák: Te Deum, op. 103 pro sóla, sbor a orchestr

Lívia Obručník Vénosová soprán, Roman Janál baryton, Jan Simon klavír
Pražský filharmonický sbor, sbormistr Lukáš Vasilek
Symfonický orchestr Českého rozhlasu, dirigent Peter Fera

V sobotu 12. června na festivalu vystoupí houslista Pavel Šporcl.

Logo

Sobota 12. června • II. zámecké nádvoří • 15.00 a 21. hodin

Pavel Šporcl housle
Romano Stilo: Nikola Sléz housle, László Onodi viola, kytara, Ján Rigo kontrabas František Rigo Sr. cimbál, František Rigo Jr. elektrický klavír

GIPSY WAY - Pavel Šporcl & Romano Stilo

Po krátké návštěvě rodného města v roce 1867 si do svého zápisníku Bedřich Smetana poznamenal něklolik taktů hudebního motivu, který nazval Na cestě z Litomyšle.

Spustit audio