Značka fair trade je na Slovensku málo známá

16. květen 2009

"Fair trade" neboli "spravedlivý obchod" - to je iniciativa, která si získala mnoho příznivců po celém světě. Jde o to, aby pěstitelé v chudých zemích dostali za své produkty lépe zaplaceno, protože se většinou neumějí účinně bránit. Podporuje je každý, kdo si koupí zboží se značkou "fair trade". Myšlenku se snaží propagovat i slovenská organizace Integra, u jejíhož zrodu stál Kanaďan Alan Bussard. My se nyní vydáme na její výstavu v Bratislavě.

Nablýskanými prostory velkého shopping centra procházejí lidé, kteří místo sobotního výletu do přírody dali přednost nakupování. Možná, že někdo z nich minul obchůdek, který nabízí výrobky se značkou fair trade, minimum lidí ale tuší, co to znamená.

Návštěvník: "Už mi kolegyňa vysvetlila."

A už jste někdy viděl značku "fair trade" v obchodě?

Kampaň fair trade v Auparku

Návštěvník: "Nie, ešte som sa s tým nestretol."

Návštěvnice: Je to ručná výroba rôznych vecí, kozmetiky, a podobne...

Většina nakupujících si ale všimne panelů s fotografiemi rozšklebených tváří, ze kterých je patrné, že se jim něco hodně nelíbí. Mezi panely stojí Beáta Dobová a vysvětluje.

Beáta Dobová: "Preto sme sa rozhodli urobiť to v tomto nákupnom centre, pretože sa tu pohybuje naša cieľová skupina, tu je komerčný svet, ktorému chceme povedať, čo fair trade znamená. Keď sa ľudí pýtame, čo fair trade je, strašne málo ich to vie."

Kampaň fair trade v Auparku

Organizátoři to nemají lehké, protože lidé si myslí, že jde pouze o reklamní akci prodeje nějakého výrobku, někdo ochutná čokoládu, aniž by tušil, že je "fair trade" nebo se mladá děvčata chtějí dát takhle zvláštně vyfotografovat...

Dagmar Mekyňová: "Viete, táto výstava je súčasťou projektu, ktorého cieľom je zvýšiť povedomie slovenskej verejnosti o tom, čo 'fair trade' je a čo znamená pre chudobných pestovateľov v rozvojových krajinách. V takomto nákupnom centre máme šancu osloviť veľký počet ľudí."

Sdružení Integra ale jeden vlastní obchůdek se zbožím fair trade ve městě má, takže výstava v tomto proskleném pavilonu je i užitečnou reklamou. S nápadem kyselých obličejů na fotografiích přišel ředitel sdružení Alan Bussard.

Logo

Alan Bussard: "Káva, čaj, čokoláda, banány - keby vedel bežný zákazník, akým sposobom sa k nám tieto produkty dostávajú... V celom procese je strašne veľa nespravodlivosti."

Povědomí o značce fair trade je na Slovensku velmi nízké, v Bratislavě ji zná pouhé jedno procento lidí. Cílem sdružení Integra je, aby těchto lidí bylo alespoň 5 procent.

Spustit audio