Autosalon Paříž 2018: Automobilky představily odvážné koncepty jako z jiného světa
Vypadá jako poslední model vozítka NASA a na autosalonu v Paříži vzbuzuje velký zájem novinářů. Odvážný koncept francouzského designéra Luise Morasseho by mohl na silnicích jezdit už za pět let. Je vybaven umělou inteligencí a nejvyšším stupněm autonomního řízení.
Stojím před robustním hranatým autem, vozítku jménem Renault EZ se právě otevírá celá přední část kapoty. „Je to můj poslední koncept, ve kterém teď sedíte,“ říká mi designér vozítka budoucnosti Luis Morasse. „Vedle sebe máte tablet, který jen zacvaknete do držáku u vaší levé ruky. je tu jen jeden joystick, pokud by chtěl člověk převzít řízení. Jinak auto samo dojede do cílové stanice.“
Interiér je hodně světlý, kolem sebe mám spoustu místa, pod levou nohou pak najdu velké červené tlačítko. Co se stane, když ho zmáčknu? „Je to koncept, teď není funkční, ale má to být tlačítko záchrany. Pokud ho stisknete, vozítko okamžitě zastaví a vypnou se všechny systémy v autě,“ říká mi Luis Morrase.
Vystaveno je tu na pařížském autosalonu několik typů. Osobní auto, dodávka pro zásobování a malá pojízdná kavárna. Všechny auta jsou podle designéra stále připojena online k inteligentním systémům ve městech. „Můj nápad je, aby se všechna data o provozu i autě synchronizovala automaticky. Nejen s městským provozem, ale aby komunikovali systémy aut i mezi s sebou a informace ihned zobrazovali na vašem tabletu nebo iPadu.“
Pořád se ale jedná pouze o koncept, i když jeho designér Luis Morasse tvrdí, že by mělo jeho robotické auto jezdit na silnicích už za pět let. Podobných konceptů se na autosalonech objevuje mnoho. Třeba loni v Ženevě bylo vystaveno několik modelů létajících aut nebo dokonce dronů. V Paříži se letos jedním samořiditelným autem chlubí také korejská automobilka Hyundai.
„Hyundai ve svém debutu zvládlo autonomní auto druhé nejvyšší úrovně, tedy úrovně 4,“ říká mi vedle unikátního auta na vodík Jan Pohorský z českého zastoupení automobilky. Jejich autonomní auto ujelo samo téměř 200 km mezi Soulem a Pchjongjangem. „Toto vozidlo zvládlo v tom běžném provozu projet přes mýtné brány a také tunely, kde není žádný signál.“
Podle předsedy Německého svazu automobilového průmyslu Matthiase Wissmanna jsou evropské automobilky proti asijským výrobcům vozidel ve vývoji autonomního řízení pozadu.