Až 200 kilometrů za hodinu. Vlaky jezdí v novém koridoru mezi Sudoměřicemi a Voticemi

1. červenec 2022 15:01

Tři měsíce museli cestující mezi Sudoměřicemi a Voticemi přesedat z vlaků na autobusy a obráceně. S prvním červencovým dnem ale výluka spojená s přepojením na nový železniční koridor skončila. Stavba za sedm miliard korun má umožnit vlakům jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu.

Nejvyšší možnou rychlostí ale mohou jezdit jen vlaky s naklápěcími skříněmi a je potřeba zavést evropský zabezpečovací systém, který má být instalován v příštím roce. Do prosince tedy budou vlaky jezdit ve zkušebním provozu maximálně stovkou, potom rychlostí 160 kilometrů za hodinu.

I to ale už přinese velkou úsporu času. Například cesta z Olbramovic do Tábora, která teď trvá 34 minut, se zkrátí na 19 minut. V provozu je zatím kolej pro rychlíky, druhá pro osobní vlaky začne sloužit od září.

Čtěte také

Cestující, kteří už koridorem projeli, se shodují, že cesta je příjemná a plynulá. Zajímavostí jsou dva tunely, jeden dlouhý 840 metrů a druhý 660 metrů. U Heřmaniček překlenují údolí čtyři mosty na pilířích, vlak tedy jede nad krajinou, trochu jako na horské dráze.

Železniční koridor ale změnil ráz krajiny. Celý dvacetikilometrový úsek je totiž postavený takzvaně na zelené louce, v krajině tak zůstávají opuštěné železniční náspy a stará nádraží.

Opuštěné budovy chtějí na řadě míst využít obce a spolky pro různá muzea. Třeba ve Střezimíři má z nádražní budovy, která pochází z roku 1894, vzniknout muzeum dráhy císaře Františka Josefa. Spolek nadšenců už se domluvil se Správou železnic, že ponechá u nádraží koleje a lidé se budou moci vozit drezínami.

Jinde naopak koleje mizí a na náspech vzniknou cyklostezky. Jedna povede například z Votic do Olbramovic a později by mohla pokračovat až do Benešova.

Spustit audio

Související