Elektrická auta - před sto lety běžná věc, dnes ekologická alternativa k znečišťujícím spalovacím motorům

5. květen 2014

Nic neprovokuje poslední roky automobilový průmysl tak jako elektřina. Před sto lety se přitom autem na elektrický pohon jezdilo zcela běžně. Dnes se vrací jako ekologická alternativa k hlučným a znečišťujícím spalovacím motorům.

„Zdá se mi to moc drahé, nevím, kde bych to nabíjel. Nabíječky na elektromobily se sice rozšiřují, ale nejsou úplně na každém rohu.“ Malá anketa v pražské Křižíkově ulici, pojmenované po vynálezci prvního českého elektromobilu, ilustruje nedůvěru řidičů vůči elektrickým autům. Jejich počet se i přesto každým rokem po desítkách zvyšuje.

Předseda Asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec má jasno – kdo si nesedne za volant, nepozná, v čem jsou elektromobily výjimečné.

„Neznám nikoho, kdo by si takové auto koupil a nebyl do něj zamilovaný. Tuto nákazu docela rychle každý nový majitel šíří kolem sebe,“ upozorňuje Marušinec.

Zatím je to ale stále rarita. Čechy odrazuje vysoká pořizovací cena aut i nedostatek dobíjecích stanic. Tvoří to začarovaný kruh – pro malý počet vozidel se nestavějí dobíječky a ceny aut se drží vysoko kvůli mizivé poptávce.

Sousedíkův hybridní elektromobil z roku 1927

Elektromotor navíc znevýhodňuje i zatím relativně skromný nájezd. S některými vozy ujedete třeba jen 130 kilometrů, na druhou stranu vás může taková cesta vyjít i pod 60 korun. Minimální jsou i náklady na údržbu. V elektromobilu nenajdete žádnou převodovku, rozvody ani spojku. Auta jsou tichá a ekologická.

„František Křižík udělal auto na elektřinu právě proto, aby tady nebyl kouř a prach a hluk. To je to, co jsme po něm ještě nedokončili,“ říká Jaromír Marušinec.

Při pohledu na klesající zásoby ropy a zemního plynu zůstává otázkou, jak rychle si elektromobily najdou k českým řidičům cestu. Po světě jich jezdí už 400 tisíc, loni to přitom bylo o polovinu méně.

Spustit audio