Inteligentní systémy na křižovatkách zkracují kolony. Fungují v Praze nebo v Brně
V Praze funguje 634 světelných křižovatek. Některé z nich dokážou zkracovat kolony, protože Technická správa komunikací využívá k jejich řízení telematický systém. Praha se díky němu dostala na úroveň ostatních evropských metropolí. Pomocí speciálních čidel a kamer ubývá kolon i na křižovatkách v Brně. Jak to v praxi funguje, zjišťoval náš reportér.
Takzvaně chytrá křižovatka se nachází například na křížení náměstí Míru a Francouzské ulice. Na první pohled se nijak neliší od těch ostatních v Praze. Při trochu důkladnějším pohledu, tak na dvou semaforech, které jsou za sebou asi po 20 metrech, jsou nahoře malé kamery, které sledují provoz. Jsou tam také speciální čidla.
„Nejsou tam klasické kamery, které slouží k video dohledu, ale dokážou v zorném poli detekovat kolonu vozidel nebo zablokovaná stojící auta v křižovatce,“ vysvětluje mi na místě fungování telematického systému Lubomír Šembera z TSK Praha.
Když na křižovatku například od Rumunské ulice přijíždí větší množství aut, semafor velmi rychle reaguje a zobrazuje se na něm zelená barva. Řidiči tak mají volný průjezd a nevznikají tu téměř žádné kolony. „Pokud je někde kolona, tak je možnost v celém koordinovaném tahu provoz ovlivnit, to znamená více křižovatek napojených za sebou v hlavním směru. Snažíme se tímto způsobem kolonu co nejrychleji rozpustit,“ říká Lubomír Šembera.
Inteligentní křižovatky v Brně
V Praze už fungují inteligentní systémy na 167 křižovatkách. Telematiku využívá v dopravě i Brno. Podle mluvčí brněnského magistrátu Zuzany Taušové slouží hlavně k řízení semaforů. „Přibližně třetina z nich je nastavená na preferenci městské hromadné dopravy, to znamená, že vozidla s velkým množstvím cestujících projedou plynuleji. Konkrétně se s tím řidiči můžou potakat třeba v centru města.“ Kromě řízení křižovatek umí tento systém také kamerový dohled na parkovištích. A v hlavním městě sleduje dopravu i v tunelech.