Křesťanská média jsou důležitá zvláště ve společnosti, která se odkazuje ke křesťanským kořenům
Papež počátkem roku varoval proti fake news. Zdůraznil poslání novinářů a vyzval k podpoře žurnalistiky nepřátelské vůči nepravdám, efektním sloganům a vzrušujícím prohlášením. Takové, která se zapojuje do hledání skutečných příčin konfliktů a nabízí alternativní řešení místo eskalace povyku a verbálního násilí. Jaká je v tomto směru úloha křesťanských médií a samotných křesťanů? Hosty Vertikály byli ředitel rádia Proglas a římsko-katolický kněz Martin Holík a teoretik mediální etiky a religionista Jan Motal.
Cílem novinařiny obecně by mělo být realizování základního lidského práva na informace a na svobodu projevu. A křesťanská média by měla k oběma těmto právům přispívat perspektivou hodnot, ze kterých vycházejí.
Na vysoké kvalitě novinářské práce spolupracují i zástupci české křesťanské mediální scény: „Před dvěma lety jsme založili skupinu, kde si vyměňujeme informace a přednáší nám odborníci ze zahraničí. Každé z křesťnaských médií rostlo po Sametové revoluci vertikálně a teď máme potřebu se propojovat i horizontálně. A jde nám to k duhu,“ říká Martin Holík.
Největší česká křesťanská média plní podle Jana Motala svoje poslání hlásat mír dobře. Za hranicemi to ale neplatí beze zbytku. „V zahraničí nalezneme i křesťanská média, která sama ty dezinformace šíří, nebo k nim přispívají. Existují média, třeba v Polsku velmi nechvalně známé rádio Maria, která jsou často dost xenofobní a která z mého hlediska tu roli křesťanských médií nenaplňují.“
Odpověď je třeba hledat v celkové kondici společnosti, ve které a pro kterou dané médium funguje. „Médium je lidská instituce jako kterákoliv jiná. Funguje tak, jak fungují lidé v ní. A určitá část lidského společenství se cítí být zrazena současným světem, ve kterém jsou a mají potřebu křičet mnohem silněji a vyvolávat i konflikty, protože se cítí být přitlačeni ke zdi,“ analyzuje situaci Motal.
Křesťanská média obecně mají podle Jana Motala v české společnosti nezastupitelné místo. A to právě proto, že přinášejí křesťanský pohled na svět. Jeho optika je prý důležitá zvláště tehdy, kdy se mnozí lidé ve veřejném prostoru na křesťanské kořeny naší společnosti odkazují.