LNG: Palivo budoucnosti? V Česku by se mohlo začít tankovat
Nafta škodí životnímu prostředí a je drahá. Přesto na ni jezdí drtivá většina kamionů. Do budoucna by ji ale v nákladní dopravě mohl vystřídat například zkapalněný zemní plyn neboli LNG. Ve světě se už využívá. A brzy by ho mohli tankovat i řidiči v Česku.
Odstavné parkoviště u čerpací stanice pár kilometrů za Prahou. Povinnou přestávku si tu řidiči kamionů zkracují opravami svých vozů. Stejně tak i Julek z Polska a Kristián z Rumunska. Oba jezdí na naftu. O zkapalněném zemním plynu v životě neslyšeli.
To by se mohlo brzo změnit. I tady by za pár let mohla na tankovacím stojanu přibýt nová zkratka. „LNG je zemní plyn. Zkapalněný. To znamená podchlazený, aby zabíral co nejmíň prostoru při přepravě,“ vysvětluje místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS) Jiří Šimek.
Přeprava LNG ale není jednoduchá. „Protože ten LNG se musí převážet za velice nízkých teplot. Takže jeho přeprava se vyplatí až při určitém objemu,“ popisuje šéfredaktor serveru Hybrid.cz Jan Horčík. Podle něj je největší výhoda LNG ale právě v tom, že nezabírá tolik místa. Jinými slovy auto na LNG dojede dál než na jiné plynové alternativy. A to při stejném objemu nádrží. Podle Jana Horčíka by právě autodopravci mohli tuto vlastnost zkapalněného zemního plynu ocenit: „Já si myslím, že pro ty dopravce bude primární ekonomika.“
Se zavedením této alternativy po vzoru třeba Spojených států do budoucna počítá i Česká republika jako významná evropská tranzitní země. „Myslím si, že v České republice v letošním nebo nejpozději v příštím roce vzniknou dvě až tři LNG stanice. A myslím si, že se tady objeví desítky automobilů v letech 2016 a 2017,“ dodává Jiří Šimek z ČPS.