Německem hýbe spor o obřízku
Rituální obřízka spojila židy a muslimy žijící v Německu. Na historicky první společné demonstraci požadovali urychlené vydání zákona, který by obřízky z náboženských důvodů opět umožnil. Připomeňme, že podle židovských náboženských pravidel bývají chlapci obřezáni osmý den po narození. V islámu se to různí podle zvyklostí jednotlivých rodin, zemí či směrů tohoto náboženství.
Židé a muslimové v Německu jsou šokováni a cítí ponížení. Jejich odvěký rituál posuzují či spíše odsuzují němečtí právníci, lékaři, psychologové, pedagogové i média. Do debaty o obřízce se zapojila dokonce Německá rada pro etiku. Byť s určitými výhradami, nakonec přece jen odsouhlasila, že by tento rituál neměl být zakázán. Pokud bude prováděn za kvalifikovaného lékařského dohledu a rodiče budou v předstihu informováni o možných rizicích. Německé lékaře jejich židovští kolegové rádi vyškolí.
Podpory ve věci tradičního rituálu se židům dostalo od Spojených států a Izraele, u německých úřadů za zrušení zákazu dokonce intervenoval prezident Šimon Peres a vrchní rabín Yona Metzger před německými novináři dokonce obhajoval bolest při obřízce. Židé a muslimové vyzývají Němce k toleranci, solidaritě a respektu náboženské svobody. Poučování o etickém chování vůči svým vlastním dětem a letitým tradicím odmítají.
Lala Süsskind: „Co si vlastně myslí ti, kteří dávný rituál kritizují ? Co si myslí o židovských či muslimských rodičích? Že by snad povolili na svých potomcích zákrok, který by je na celý život poškodil, ba dokonce zmrzačil, jak o tom někteří mluví ? Proč se podobné obavy o zdraví dítěte a tělesnou integritu v důsledku rituálu brit mila, který se praktikuje tisíce let, neobjevily už dávno?“
Neskrývá své rozhořčení předsedkyně židovského Fóra pro demokracii a proti antisemitismu, které svolalo protestní demonstraci v Berlíně. Podle ní v Německu vznikla intolerance vůči jiným.
Poté, co kolínský soud v červnu postavil mimo zákon obřízku, soud v Berlíně zkoumal, zda by stejný osud neměl potkat i propichování uší. Rodiče tříleté holčičky totiž zažalovali tetovací studio, kde při zákroku měla příliš trpět a ještě tři dny poté byla traumatizovaná. Do prasátka proto holčička dostala bolestné ve výši 70 eur. Mnoho doktorů tvrdí, že totéž se týká i obřízky. Ačkoli se jedná o malý zákrok, židovští a muslimští chlapci během něj podle nich trpí fyzicky i psychicky.
Paradoxem je, že v době vášnivé debaty o rituální obřízce vyšla v Německu poštovní známka, která připomíná, že tento zákrok před 2000 lety coby osmidenní miminko údajně podstoupil sám Ježíš Kristus. Na známce u příležitosti dvousetletého výročí založení Německé biblické společnosti je citát z Nového zákona: „Osmého dne, když byl čas ho obřezat, dostal jméno Ježíš.“