Nová Škoda Superb: Auto s dlouhou tradicí

17. únor 2015

Od roku 2001 představujeŠkoda model Superb. Česká automobilka tak navazuje na tradici velkých reprezentativních vozů z Mladé Boleslavi založenou již na počátku 20. století. Laurin & Klement FF byl v roce 1907 prvním osmiválcovým vozem ve střední Evropě. Ve dvacátých letech v luxusním voze Škoda Hispano Suiza jezdil československý prezident. Na počátku třicátých let přišel osmiválcový vůz Škoda 860. V roce 1934 sjel z linky první vůz s označením Superb, jmenoval se Škoda 640 Superb.

Model Škoda Superb se v roce 2001 zasloužil o velice úspěšný návrat mladoboleslavské automobilky do segmentu vozů střední třídy. Na celém světě prodala společnost Škoda dosud více než 700 tisíc exemplářů tohoto modelu.

Laurin & Klement FF: První osmiválcový vůz ve střední Evropě

V roce 1905 představili čeští automobiloví průkopníci Václav Laurin a Václav Klement první vůz své značky: typ Voiturette A. O dva roky později zažil ostře sledovanou premiéru na autosalonu v Paříži model Laurin & Klement FF s prvním osmiválcem ve střední Evropě. Tento vůz nabídl místo až pro šest osob. Motor o objemu 4,9 litru podával výkon 45 koňských sil a umožňoval vozu dosáhnout rychlosti 85 km/h. V této době byl L&K s roční výrobou 250 vozů již jednou z předních evropských automobilek.

Škoda Hispano Suiza: pravá ruční práce

Logo

V roce 1926 oslavila svou premiéru nová luxusní limuzína Škoda Hispano Suiza. První vyrobený exemplář sloužil jako limuzína tehdejšího prezidenta republiky Tomáše Garrigue Masaryka. Do roku 1929 bylo vyrobeno pouze 100 vozů Hispano Suiza. O moderní design se postarali tehdejší přední karosáři Brožík, Jech a později i firma Laurin & Klement. S dnešní sériovou výrobou nemůžeme tehdejší manufakturu v žádném případě srovnávat. Každý vůz Škoda Hispano Suiza se vyráběl jednotlivě podle přání zákazníka.

Škoda 860

Na počátku třicátých let minulého století představila automobilka luxusní vůz Škoda 860. Majestátní vůz měřil na délku 5,42 metru. V letech 1929 až 1933 bylo vyrobeno pouze 49 vozů, mezi nimi šest kabrioletů. Číslo 860 vyjadřuje počet válců a výkon motoru. Číslice 8 znamená vodou chlazený řadový osmiválec o objemu 3 880 cm³. Číslice 60 pak představuje výkon 60 koňských sil.

Škoda Superb: Automobilový luxus třicátých a čtyřicátých let

Koncem roku 1934 se objevil první model české automobilky s označením Superb. Jednalo se o vůz Škoda 640 Superb. Od této chvíle se toto dnes již slavné jméno stalo synonymem luxusních vozů z Mladé Boleslavi. 5,50 m dlouhý model 640 Superb poháněl řadový šestiválec o objemu 2 492 cm3 o výkonu 55 koňských sil, spojený se čtyřstupňovou převodovkou. Superb byl navíc prvním vozem značky Škoda vybavený hydraulickými brzdami.

Logo

Vedle typu 640 následovala do roku 1949 celá řada dalších variant. V průběhu přechodu z číselného na jmenné označení byly tyto modely od roku 1936 označovány už jen jako Škoda Superb.

Škoda Superb první generace – 2001 až 2008

V roce 2001 oslavila svou světovou automobilovou premiéru nová Škoda Superb. Deset let po spojení s koncernem Volkswagen debutovala česká automobilka ve střední třídě. Superb byl svého času třetí modelovou řadou značky Škoda vedle kompaktního modelu Octavia a malého vozu Fabia.

První generace „novodobého“ modelu Superb přesvědčila jak zákazníky, tak kritiky. Model využíval vyspělou techniku a součástí bezpečnostní výbavy bylo ABS, ESC a šest airbagů. Spektrum motorů zahrnovalo tří benzinové agregáty (o výkonu 85 kW až 142 kW) a dva naftové agregáty (96 kW až 114 kW). Model ŠKODA Superb první generace se rozhodlo zakoupit zhruba 130 000 zákazníků.

Škoda Superb druhé generace – 2008 až 2015

Logo

Druhá generace modelu Superb byla představena v roce 2008 na Ženevském autosalonu. Vůz zaujal ještě větší nabídkou prostoru, elegantním vzhledem a vysokou kvalitou zpracování. Kromě toho byl model Superb poprvé nabízen i s pohonem všech kol. V roce 2009 byla představena verze s karoserií kombi.

Při uvedení na trh zahrnovala paleta motorů tři benzinové a tři naftové agregáty. Nabídka sahala od motoru 1,4 TSI o výkonu 92 kW až po pohonnou jednotku 3,6 FSI V6 o výkonu 191 kW. Škoda Superb druhou generací potvrdila svou pověst vozu s rozsáhlým zastoupením „Simply Clever“ prvků výbavy a mimořádně úspěšného reprezentanta střední třídy. Do dnešního dne prodala Škoda na celém světě zhruba 560 tisíc vozů Superb druhé generace.

Spustit audio