Obměna českého vozového parku sníží emise škodlivin víc než zavedení normy Euro 7, tvrdí zástupce automobilového průmyslu

7. červen 2023

Koalice států kritizující emisní normu Euro 7 se pod českým vedením rozrostla a může evropský návrh zablokovat. Měla by? „Norma upravuje, jak mají být měřeny různé typy emisí. Řada věcí v ní je minimálně problematických,“ říká výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Europoslanec za Piráty Mikuláš Peksa ale věří, že normu pro regulaci produkce prachových částic a dalšího znečištění z vozidel bychom mít měli.

„Současný návrh řešení není ideální, ale dopady na životní prostředí a zdraví občanů existují, proto by byla škoda vylít s vaničkou i dítě,“ obhajuje normu v Pro a proti politik.

Čtěte také

Ředitel ale věří, že politika by měla být založena na statistických datech a vědeckých údajích. „Doprava v Evropě tvoří jen asi 8 procent emisí PM – prachových částic. Mnohem víc jich jde z topenišť a zemědělství. Rozhodně to není to hlavní, co ohrožuje naše životy.“

„Ti, kteří třeba bydlí v oblasti pražské magistrály, dostávají velkou dávku prachových částic, stačí otevřít okno. A ti, kteří žijí někde v lese, problém nemají. Argumentovat v tomto případě průměrem, je špatná práce s daty,“ varuje Peksa.

Mnohem větší efekt na snížení emisí by prý měla obměna zastaralého českého vozového parku. „Norma Euro 6 je tu od roku 2014 a podle statistik nová vozidla emitují hodnoty blízké nule. Problém není tedy v euronormě, ale ve vozidlech, která jsou na silnicích,“ vysvětluje Petzl.

Kritický časový rámec

„Ano, pokud spoléháme na to, že schválení normy vyřeší zdravotní problémy našich občanů, tak vzhledem ke stáří našeho vozového parku si na to v porovnání se západní Evropou počkáme o deset let déle. Ale také platí, že o textu normy se zatím ještě vyjednává,“ připomíná poslanec.

Čtěte také

Za kritický parametr návrhu normy považuje ředitel časový rámec. „Měla by vstoupit v účinnost v roce 2025, ale realita v automobilovém průmyslu je 4 až 5 let vývoje a realizace konkrétního modelu vozidla.“

Na některé technické požadavky normy průmysl není připraven a teprve na nich pracuje, potvrzuje Peksa. „Mně by dávalo smysl odložit normu o dva nebo tři roky.“

Automotive je globální průmysl s extrémně propojenými toky napříč celou planetou. „Dnes třeba vůbec nevíme, jak některé emise měřit, nejsou ani vynalezena čidla, která by navíc dlouhodobě fungovala ve vozidlech,“ upozorňuje na technické překážky, jak vyhovět Euru 7, ředitel.

Čtěte také

„Kdybych byl vývojovým ředitelem automobilky, už bych v tuto chvíli řešil přípravu čidel a nečekal bych na to, až bude schválen zákon. Pokud to někdo dělá v opačném pořadí, tak to nedělá dobře,“ kritizuje nedostatečnou předvídavost automobilových firem Mikuláš Peksa (Piráti).

Podle ředitele ale už dnes automobilky investují desítky milionů eur měsíčně do vývoje. „Také musí vynakládat obrovské peníze na vývoj elektrických modelů vozů. Pokud nám v investičním boji s USA a Čínou Evropa podkopává nohy a odřezává velkou část investičních peněz na další normy, tak nedělá dobře,“ shrnuje Zdeněk Petzl.

Poslechněte si celou diskusi v audiozáznamu. Moderuje Karolína Koubová.

autoři: Karolína Koubová , oci
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.