Parkováním na sluníčku snižujete cenu auta
Horké počasí a ostré sluneční záření může poškodit nejen vaše zdraví, ale zabrat dostane i váš vůz. U auta postaveného na slunci trpí těsnění, pneumatiky i venkovní plastové díly. Při extrémních teplotách navíc může podle zkušeností prasknout některý z plastů přístrojové desky. Selský rozum a prázdná peněženka proto radí postavit auto do stínu.
Jak mi ve stínu borovic před svým obchodem s autopříslušenstvím říká Milan Vrba, není stín jako stín. Ten pod stromy autu moc dobře neprospěje. „Parkovat pod stromem bych moc nedoporučoval. Různé části jako kůra, smůla, listy nebo také brouci a další havěť totiž padá do ventilace a na topení a to pocítíte po rozjezdu. Proto bych doporučil používat krycí fólie nebo plachty,“ radí.
Zvlášť v Chorvatsku je smůla z tamních stromů mezi našinci nechvalně proslulá. Jestli ji nechcete z auta odstraňovat – mimochodem, prý je na to nejlepší stolní olej nebo vepřové sádlo, dejte na auto prostě pod plachtu. „Nejlepší je kompletní nylonová garáž. Stojí asi pět set korun a pohodlně se vejde do kufru,“ popisuje Vrba.
Nylonové plachty a garáže samozřejmě chrání auto i od slunce. Velikost vybíráme podle svého vozu. „Dělá se ve velikostech S až XL a spolehlivě ochrání celé auto před sluncem. Tato ochrana má jednu nevýhodu – když totiž fouká silný vítr, můžete ji vzít s sebou. Potom musíte ještě vymyslet, jak ji upevnit,“ vysvětluje Vrba.
Fólie nebo pokovení jsou dražší varianty ochrany proti slunci
Dalším řešením je nechat si okna polepit fólií nebo je pokovit. Varianta pokovení je nejdražší, připravte si na ni minimálně pět tisíc korun. Lepení fólií raději nechte profesionálům, amatérská práce vypadá zpravidla odpudivě. „Důležité je, aby fólie měly certifikát. V zadní části, kde většinou přepravujeme děti, dosáhneme díky fóliím dodatečné tepelné izolace,“ přidává Vrba.
Nejlevnějším řešením ochrany proti slunci je hliníková fólie přes čelní sklo. Podle velikosti stojí od padesáti do sta korun. „Stačí jen otevřít oboje přední dveře, položit fólii na čelní sklo a zavřít. Je to jednoduché. Výborné je to v kombinaci se zatmavenými zadními skly – potom je i v horkém letním dni uvnitř vozu snesitelno,“ dodává Vrba. Fólie navíc funguje i v zimě proti námraze čelního skla.
Chránit auto proti horku není jen otázkou komfortu. Doslova za pár korun můžete zvýšit jeho cenu při následném prodeji. „Sluníčko dokáže zdeformovat palubní desku a vyšisovat černé plasty. To se později odrazí v prodejní ceně vozu, kterou jistě sníží vyšisovaný interiér, fleky od sluníčka na přístrojové desce nebo praskliny na gumovém těsnění (dnes stojí těsnění do dveří v řádu tisíců korun). Mimo jiné tvrdnou i pneumatiky,“ uzavírá Milan Vrba z prodejny Autoshop.