Petr Holub: Fantóm gigafactory. Co znamená odchod VW z projektu Líně

17. listopad 2023

Zrušení stavby gigafactory je událost. Volkswagen sice svůj plán na výrobnu baterií pro elektromobily odvolal už počátkem listopadu, mluví se o tom však dodnes. Experti a ekonomové nahlas litují, že nebudou místa pro 4000 pracovníků a nahlas se ptají, proč investory z Německa nepřesvědčily ani přislíbené dotace.

Někdy docházejí k depresivnímu závěru, že v České republice se prostě nevyplatí investovat, protože tu jsou příliš vysoké daně a drahé energie.

Čtěte také

Jako kdyby po zrušeném plánu zůstala fantomová bolest, podobná jako u amputované končetiny. Kdykoli pojedu kolem Líní u Plzně, tak si vždy vzpomenu, že na široké pláni u letiště něco chybí.

Najdou se lidé, kteří stavbu gigafactory nechtěli. Přece jde o provoz, kde se používají různé jedovaté kovy a chemikálie, továrna bude dalším impulsem pro otevření dolů na lithium pod Krušnými horami, což je opět provoz, který bude mít negativní vliv na životní prostředí. Ovšem ani Češi by neměli odmítat příležitosti, které nabízejí moderní technologie, v tomto případě elektromobily. Ty navíc v důsledku přírodě prospějí, protože pomáhají v boji s klimatickou změnou.

Před bolestivou transformací?

Stojí za to připomenout, že na druhé straně česko-bavorské hranice se právě o stavbě gigafactory rozhodlo, konkrétně pro automobilku BMW a dokonce s přímým souhlasem obyvatel dotčené obce Strasskirchen.

Čtěte také

Něco důležitého se tedy změnilo, k tomu je zklamání mezi byznysmeny příliš upřímné. Češi mají tradičně dobrý vztah k Volkswagenu, který měl gigafabriku v Líních stavět a nestaví. Převzetí mladoboleslavské Škody Volkswagenem bylo prvním úspěchem ekonomické transformace 90. let, předurčilo investice od dalších zahraničních koncernů, a vždycky jsme se mohli spolehnout, že německý superpodnik přílivem dalších peněz zase pomůže. Teď najednou manažeři z Wolfsburgu vzali zpátečku.

Zdejší politici mohou hledat náhradu v investorech z Ameriky nebo Číny. To se ještě uvidí. Jenže zároveň to vypadá, že ideální partnerství Čechů a Volkswagenu má nakročeno ke svému konci, nebo přinejmenším k ochlazení. Tato myšlenka není tak úplně od věci, to potvrdí například pondělní článek Handelsblattu, podle kterého dnes stojí sám Volkswagen před bolestivou transformací.

Petr Holub

Musí škrtat pracovní místa, omezovat investice a hlavně vymyslet nějakou perspektivu pro budoucnost. Pokud se mu to nepodaří, ztratí podle Handelsblattu své postavení na trhu. Je logické, že v této kritické době ztrácejí myšlenky o nové fabrice v Česku na významu.

Pochopitelně musí také Češi německému koncernu přát, aby se zotavil. Na druhou stranu nemůžou kapitáni průmyslu přehlížet signál, že výroba automobilů přestává být jistotou zdejší prosperity.

Autor je reportér serveru Seznam Zprávy

autor: Petr Holub
Spustit audio