Po desítkách let příprav začíná stavba obchvatu Žáru u Nových Hradů, Trhové Sviny zatím čekají

9. únor 2023 14:06

Čekání je u konce. Po zdlouhavých přípravách začíná stavba obchvatu obce Žár u Nových Hradů. Hlavní tah z Českých Budějovic na Novohradsko svede mimo střed obce, kudy teď denně projíždí tisíce aut. Řidiči se také vyhnou hrázi Žárského rybníka, kde je silnice nebezpečně úzká. Nová přeložka bude hotová do konce příštího roku.

O obchvatu Žáru se mluví desítky let. „V roce 2010 se pak udělala první úprava v územním plánu, ale spíš jen vyhrazení nějakého koridoru jako možnosti. Konkrétní představy o dvou variantách se objevily kolem roku 2018 – jedna byla rozšířením hráze, druhá vysloveně obchvatem,“ vzpomíná starosta Žáru u Nových Hradů Přemysl Tupý.

Středem obce nyní vede hlavní tah z Českých Budějovic do Nových Hradů a Novohradských hor. „Provoz je tu skutečně velký, zvlášť na takto malou obec. Navíc tu máme i dvě nešikovně meandrující zatáčky, kde vznikají nebezpečné situace, hlavním problémem je ale silnice na hrázi rybníka, na které dochází pravidelně k dopravním zádrhelům i nehodám,“ popisuje starosta.

Samotný obchvat bude ve směru od Českých Budějovic a Trhových Svin začínat před cedulí Žár. Lidé budou obec objíždět po levé straně. „Přeložka povede přes mírné návrší, Žárský les a v pravotočivé, lehce padající zatáčce se bude stáčet k Žárskému rybníku a dál se napojovat na komunikaci do Nových Hradů,“ upřesňuje Přemysl Tupý.

Čtěte také

Více než dva kilometry dlouhý obchvat bude obsahovat i železobetonový most o délce zhruba 126 metrů. Stavbu financuje Jihočeský kraj. Podle mluvčího krajského úřadu Davida Hockeho vyjde přibližně na 232 milionů korun. „Součástí stavby jsou také tři migrační objekty pro mimoúrovňový přechod komunikace pro drobné živočichy, především obojživelníky. Stavba potrvá dvě stavební sezony,“ dodává.

Na stejné silnici II/156 chystá Jihočeský kraj také výstavbu několik desítek let připravovaného severního obchvatu Trhových Svin. Letos chce hejtmanství pro tento projekt získat územní rozhodnutí.

Podle starosty města Davida Štojdla je to výrazný posun, který radnice vítá. „Náměstí je dnes velmi frekventované, projede tudy denně tisíc aut, což znamená komplikace. Pohybují se tu děti, které jdou na autobusovou zastávku, a rodiny s dětmi. Pokud kraj opravdu tu stavbu realizuje, budeme za to šťastní,“ říká. Stavba této silniční přeložky by mohla začít do dvou let.

Spustit audio

Související