Policejní radary na místech vytipovaných veřejností?
Dopravní policie na Slovensku takovou akci vyzkoušela. Byla sice jen jednorázová. Ale měření na místech, navržených samotnými řidiči, mělo celkem úspěch. Chystá se něco takového u nás?
Slovenská policie chtěla od lidí zjistit, na kterých místech má měřit rychlost. Rozjela proto akci Rychlostní maraton. Dva týdny mohli řidiči posílat policii typy na konkrétní místa, kde by měly být radary. Policie tak reagovala na kritiku slovenských řidičů, podle kterých se rychlost často měří tam, kde to není nutné.
"Na Slovensku se všude, tak jako v Česku, vyberou peníze lehce. Na každém úseku řidiči překračují rychlost."
"Já si osobně myslím, že naši policisté to asi až moc přehánějí. Protože do Česka jezdím. Tam jsem policistu ani neviděl. A tady na Slovensku, myslím si, že to je čistá katastrofa," konstatují dotázaní na Slovensku.
Slovenská akce úspěšná
Řidiči poslali na policejní prezidium přes tisíc tipů, kde by měly radary stát a měřit. "Většinu doporučení policie akceptovala," říkáš šéf dopravní policie Jan Ignaták a dodává: "Některé podněty byly například takové, že jsme neměli bezpečné místo, kde bychom pak zastavili to změřené vozidlo. Takže toto jsme nemohli využít. Nebo to bylo v nějaké ostré zatáčce, kde radar technicky nedokáže vozidlo změřit."
Konkrétní úseky zveřejnila policie den před akcí. Do terénu vyslala stovky policistů, kteří nepřetržitě 24 hodin měřili rychlost po celém Slovensku. "Tisíc dvě stě padesát osm lidí dostalo blokovou pokutu, přestože jsme chtěli mít preventivní akci. Tato akce byla, myslím, dostatečně vyhodnocená a z naší strany vyhodnocená pozitivně. Ohlasy od občanů jsou také pozitivní. Takže jí určitě zopakujeme příští rok. Ale je možné, že ji zopakujeme i dříve," shrnuje Jan Ignaták.
Co na to řidiči v Česku?
Zda je něco podobného v Česku možné, zjišťovali jsme přímo v ulicích. Ptali jsme se řidičů, co si o takovém nápadu myslí.
"Je to určitě cesta. Těžko samozřejmě si nechat od veřejnosti diktovat. Ale je pravda, že by bylo určitě důležitější měřit u škol než někde na rovince na konci města."
"Je to takové hloupé. Protože nějaký starší člověk může sedět doma, štve ho, že mu pod domem rychle jezdí auta... Vracíme se někam jinam. Já nechci osobně."
A co čeští odborníci a policie?
Nápad, nechat lidi vytipovat oblasti pro měření rychlosti radarem, vzbudil rozpaky. Třeba prezident asociace dopravních psychologů Alois Hudeček pochybuje o účinnosti: "Nejsem vnitřně stoprocentně přesvědčený o tom, zda veřejnost je schopna vytipovat ty úseky. Já si myslím, že dopravní policie nejlépe ví a nejlépe zná úseky, kde je to nebezpečné. V každém případě z hlediska dopravní psychologie je nutné, čím víc policistů vidíme na silnicích, tím lépe."
Naopak šéfa českých dopravních policistů Tomáše Lercha slovenská akce zaujala: "Samozřejmě jsme informování o akci slovenských kolegů. Nejedná se o první takovou akci v rámci Evropy. Budeme se samozřejmě inspirovat od slovenských kolegů. A do budoucna plánujeme, že bychom i v České republice něco podobného zorganizovali."