Producent Mucha: Současný český film si svoji identitu stále hledá. Přesah do zahraničí zatím nemá

21. březen 2024

Největší audioportál na českém internetu

Čeští tvůrci se rádi vracejí k historickým tématům. Na snímku Václav Neužil, představitel hlavní role ve filmu Zátopek režiséra Davida Ondříčka | Foto: Profimedia

Host: výkonný ředitel Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary Kryštof Mucha. Moderuje Zita Senková

Letošek se v Česku nese ve znamení Roku české hudby. Debatuje se o specificích národní hudby i o renomé českého umění ve světě. Existuje ale vedle národní hudby i národní film? Mají snímky české provenience jeden jednotící prvek? Filmový producent Kryštof Mucha ještě vysvětlí, co posiluje seriálovou tvorbu, i to, jak filmový průmysl mění umělá inteligence.

Kryštof Mucha

„Zásadní inspirací byla pro mnohé československá nová vlna. V současné chvíli ale asi nic takového není. Současný český film výrazný přesah do zahraničí nemá. Svoji identitu si třeba v rámci velkých filmových festivalů zatím hledá,“ říká v pořadu Jak to vidí… výkonný ředitel Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary Kryštof Mucha.

Přesto o nás filmy našich tvůrců leccos říkají. „Mnozí se dnes velmi rádi vracejí k historickým a historizujícím tématům. Natáčejí se životopisné filmy, jako byl třeba Zátopek. Kolegy z nově přicházející generace to sice možná trochu dráždí, ale je to velmi důležité a žádané. Spousta současných tvůrců se tak snaží najít něco, co bude charakteristické jen pro nás.“

V české bublině

V tomto ohledu je podle Muchy zvláštní, že se zatím nepodařilo odvyprávět něco, co by fungovalo i pro mezinárodní publikum. „Možná je to stylem, jakým se tyto příběhy vyprávějí. Ale myslím si, že se to mění. Lidé, kteří to můžou ovlivnit, si tyto otázky kladou a tato témata otvírají.“

Čtěte také

Problematický přitom není pouze styl vyprávění, ale také hledání správných témat, která by reagovala na problémy nebo otázky současné doby. „V poslední době jsem neviděl žádný film, který by mě přesvědčil o tom, že dané téma tvůrce skutečně pálí. Do určité míry na to má velký vliv i FAMU, která je klíčovým místem pro výchovu nových tvůrců a která jako kdyby také hledala svoji identitu a prostor, jenž by jí maximálně vyhovoval. Pro český film je to tedy velmi složitá doba. Najít správná témata a správně je reflektovat se zatím moc nedaří,“ přiznává producent.

Podle něj za tím stojí i jistá uzavřenost českého prostoru. „Mám pocit, že současní čeští tvůrci nemají nakoukané filmy svých vrstevníků ve světě. Žijí tady ve svém uzavřeném světě, a proto je vždycky pěkné, když potkáte někoho, kdo opravdu do světa jezdí. Měli bychom být zkrátka více otevření a více se světem komunikovat.“

Trendy v zahraničí

Specifické způsoby vyprávění má totiž každá země. Jedno jednotící téma ale podle Muchy neexistuje. „Když ale člověk vypráví příběh, který je hluboký a pro něj důležitý a natolik zásadní, že je ochoten tomu věnovat tolik práce a času, tak to poznáte. Témata mohou být různá, může to být konflikt s přesahem politickým, ale můžou to být i velmi intimní malé věci, kde se nic moc velkého nevypráví, a přitom jde o hluboké lidské příběhy, o život samotný. Takové filmy ale u nás chybí.

Najít správná témata a správně je reflektovat se zatím moc nedaří

Čeští tvůrci naopak podle Muchy rádi hledají složitější a komplikovanější témata. „Snaží se do toho vtáhnout něco, co má diváka fascinovat a zarážet, a přitom nic takového není potřeba. Tolik zdánlivě obyčejných příběhů kolem nás je zaznamenáníhodných. Jsou to zásadní témata. A když to někdo dokáže správně odvyprávět, je to radost,“ dodává filmový producent.

Související

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.