Reflexní prvky nosí hlavně lidé z měst, povinné jsou ale mimo obec
Od letošního 20. února jsou na českých silnicích mimo obec a za zhoršené viditelnosti povinné reflexní prvky. A právě na podzim, kdy se dřív stmívá, a jsou běžné ranní mlhy, může obyčejná reflexní páska zachránit chodci život. Podle Besipu je ale nosí častěji lidé ve městech, kde nejsou ze zákona potřeba.
Policie eviduje za prvních devět měsíců celkem 516 dopravních nehod s chodci za snížené viditelnosti. Na silnicích jich při těchto nehodách zemřelo 38. Policejní statistiky ovšem už dál nesledují, zda měli při nehodě na sobě reflexní prvky. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku je to o jednoho méně.
Lidé nosí reflexní pásky hlavně ve městech a přitom jsou povinné jen mimo obec. Občané větších měst totiž často dostanou reflexní předměty na různých promotérských akcích zaměřených na bezpečnost silničního provozu. Lidé z malých obcí se však na takové akce dostanou málo kdy, a proto jsou podle Martina Faráře z Besipu k nošení reflexních pásek skeptičtí. „Člověk řekne, že už má doma v šuplíku tři, a že už to nenosí, že to nepotřebuje,“ upozorňuje Farář.
Malá dostupnost
Dopravní psycholog Michal Walter pak tvrdí, že si je lidé z malých obcí nemají kolikrát kde koupit. „V malých vesnicích mají lidé nějaké krámky, kde se to určitě koupit nedá. Tak mají možnost jedině, když jedou nakoupit do nějakého hypermarketu do velkého města,“ říká Walter. Podle něj by měli rozdávat reflexní pásky zdarma obecní úřady.
Právě na podzim jsou často po ránu i během dne mlhy. Při takovém počasí může v bezpečnosti chodce hodně pomoct právě reflexní páska. Chodec s reflexním prvkem je na silnici v mlze rozhodně lépe vidět než ten, kdo má pouze barevné oblečení, jak doplňuje Martin Farář z Besipu. „A to může mít na sobě černé nebo bílé oblečení, je to v podstatě jedno. Řidič takového chodce vidí na poslední chvíli. Pokud se takový chodec vybaví reflexním doplňkem, a je jedno jestli to je páska nebo jakýkoliv jiný reflexní doplněk, tak zvyšuje svoji šanci, že ho řidič uvidí na mnohem delší vzdálenost.“ Třeba za normální viditelnosti za tmy si všimne řidič chodce s reflexním prvkem až na 200 metrů.