Robotická auta: budeme jezdit s rukama za hlavou?
Kalifornie zveřejnila první pravidla pro provoz aut bez řidiče. Každý vlastník takového auta bude muset projít speciálním školením. Vozidlo také musí mít volant, aby řidič mohl v nouzi převzít řízení. Například Google pracuje na robotických autech už od roku 2010. Několik prototypů mají také například automobilky Audi a BMW.
Už teď je jisté, že robotické auto bude muset mít volant a pedály. Řidič v případě poruchy totiž převezme za robota řízení. Výrobci podle kalifornských regulí nejdřív dostanou licenci na leasingový prodej po dobu tří let. Prodejci pak budou zaznamenávat, jak bezpečně vozy jezdí a budou povinni poskytovat data státu. Speciálním školením pak projde i samotný vlastník auta. Úředníci dlouho řešili ochranu proti případným hackerům. Auto bude muset mít něco jako antivir, který zabrání tomu, aby převzal kontrolu nad řízením někdo cizí.
Vše zvládne samo
Robotická auta musí myslet podobně jako člověk. Budou umět přečíst dopravní značku, nebo třeba rozpoznat výšku obrubníku. K orientaci využívají speciální laserová čidla, radary, kamery, nebo detailní mapy. Je ale potřeba říct, že už dneska instalují automobilky do dražších vozidel bezpečnostní funkce, které sami rozhodnou za řidiče. Například auto dokáže samo zaparkovat, zastavit před překážkou, nebo v případě mikrospánku zůstat v jízdním pruhu.
Například technologie Googlu už je v takové fázi, že s auty jezdí i v ostrém provozu. Testovací vozy ujely tisíce kilometrů po různých silnicích v různých částech Kalifornie, v horách i na dálnicích. Audi má několik prototypů modelu A7 upravených pro autonomní řízení. Začátkem letošního roku ujel jeden z modelů v Americe 900 kilometrů bez zásahu řidiče. Několik let už testuje auto bez řidiče i BMW s prototypem od firmy BOSCH.