Skončí měření emisí v laboratořích. Testovat se budou v reálném provozu
Automobilky v Evropě budou brzy testovat emise v reálném provozu. Testovaná auta opustí laboratoře, kde se daly hodnoty zkreslovat různými úpravami na vozidle. Evropská unie se pro změny v testech rozhodla po loňské kauze Dieselgate. Měření odpovídající emisím z reálného provozu budou muset splňovat nové modely aut už od září příštího roku.
Testovaná auta budou jezdit asi dvě hodiny s měřicími přístroji po městě, mimo něj a po dálnici. Podle Michala Vojtíška z Technické univerzity v Liberci se během jednoho testu podaří naměřit hned několik hodnot. „Aby se předešlo tomu, že motor splňuje emisní limity jenom na zkušebně za přesně definovaných podmínek. Evropská komise zavedla další limit, který se vztahuje na jízdu v reálném v provozu. V reálném provozu se budou měřit výfukové emise zejména oxidy dusíku a emise CO2, ze kterých se dá dopočítat spotřeba paliva a uvažuje se i o měření částic.“
Europoslankyně Dity Charanzová z Hnutí Ano říká, že ze začátku budou mít automobilky možnost některé hodnoty emisí částečně překročit. „Byla to dohoda mezi všemi členskými státy a Evropským parlamentem. Nicméně jsme tam dali určitou flexibilitu, to znamená, že je tam například určitý interval tzv. conformity factor, v rámci kterého bude přípustné, aby emise byly ještě trochu překračovány. Benevolence má zajistit to, že testy, které se doposud nevyužívaly, se vyzkouší a potom dopracují.“
Nezávisle
Zkušenosti s testováním emisí v reálném provozu už mají od devadesátých let Spojené státy, které tehdy podobný systém zavedly po kauze s nákladními automobily. Michal Vojtíšek z Technické univerzity v Liberci tvrdí, že stejně jako ve Spojených státech bude i v Evropě měření objektivní pouze v případě, když ho provede nezávislá společnost. „Pokud ten test bude provádět automobilka, určitě si vybere perfektně seřízený vůz, který nemá žádný podvodný software. Pokud test bude provádět státní organizace nebo někdo nezávislý, kdo si vozidla náhodně vypůjčí, pronajme nebo nějakým způsobem vybere ze skutečného provozu, tak jak jsou udržována, pak ten test může být objektivní.“
Návrhem, který vyřeší dohled nad automobilkami při měření emisí, se už zabývají politici v evropském parlamentu, jak doplňuje Europoslankyně Dita Charanzová. „Nový návrh, který v tuhle chvíli projednáváme, je právě o tom, jak posílit dozor nad trhem. Jak vymyslet větší nezávislost technických zkušeben od automobilek, protože v tuhle chvíli ve většině případů existuje přímý vztah mezi automobilkou a technickou zkušebnou. My se díváme na to, jak tento vztah trochu změnit, aby nedocházelo k případnému střetu zájmů.“
Podle motoristického novináře Vladimíra Rybeckého budou muset výrobci aut kvůli těmto testům zvětšovat motory. „Pro splnění některých emisních limitů a k udržení provozní výkonnosti motorů, možná automobilky začnou zase naopak přikračovat k tomu, že se motory začnou zvětšovat a budou se muset měnit pracovní režimy.“ Rybecký ale taky dodal, že motory, které budou muset plnit emise v reálném provozu, nebudou moc výkonné a budou do ovzduší vypouštět víc škodlivých látek.