Sportovní auto jezdící na naftu? Před několika málo lety nemyslitelné, dnes běžná věc

7. únor 2015

Ještě před 10 lety se v motoristickém světě s nadsázkou říkalo, že nafta patří do kamen a do sportovních aut se tankuje výhradně benzín. Dnes se dieselové speciály běžně prohánějí na okruzích a automobilky při vývoji sportovně laděných aut pro sériovou výrobu čím dál častěji sahají právě po dieselových motorech. A to i proto, aby nepřicházely o zákazníky, kteří o benzínu nechtějí ani slyšet.

Bouřlivý zvuk benzínového čtyřválce o výkonu 250 koní, nebo charakteristický projev naftového motoru o výkonu 185 koní? Oba ze stejného, sportovně laděného auta. Který byste vybrali? Právě zvuk je totiž to první, co řidiče sportovních aut odlišuje, když přijde řeč na benzín a diesel.

„Někomu stále ještě vadí zvuk naftového motoru. Zvuk je ostřejší, hrubý, cvakavý. Každý to zná,“ upřesňuje motoristický publicista František Dvořák.

Čtěte také

Rozdíl je ale nejenom ve zvukovém projevu auta, říká šéfkonstruktér programu sportovních vozů v evropském Fordu Jürgen Gagstatter:

„Řidiči, kterým záleží na spotřebě, se rozhodnou pro diesel. Zvláště pokud jezdí denně a na dlouhé vzdálenosti. Jestliže nafta představuje benefit v úspoře paliva, zároveň tak zvyšuje i vzdálenost, kterou auto na jednu nádrž ujede. Naopak řidiči, kteří očekávají od auta vysoký výkon a třeba s ním chtějí vyrazit i na závodní okruh, což je v Evropě čím dál populárnější, budou chtít spíš benzín.“

Nafta je nutnost

Největší výtku mají zastánci zážehových motorů právě proti lenosti dieselového auta. Podle Františka Dvořáka si ale s moderními vznětovými motory už dnes užijete rychlou a sportovní jízdu. Navíc pro automobilky je vývoj naftové varianty u nového modelu existenčně nutný.

„Na evropském trhu dnes automobilka nemůže uspět bez dieselového motoru, takže jsou výrobci nuceni k tomu takové modely nabízet. Aktuálně Ford obohatil model Ford Focus ST o dieselové provedení. Nabízí ho také Škoda pro svoji Octavii RS. První Fabia RS byla taky dieselová,“ říká.

Čtěte také

Ke sportovním dieselům sáhl postupem let i Volkswagen nebo třeba Peugeot. A v roce 2013 vůbec poprvé také italská automobilka Maserati, když jím vybavila nový model Ghibli.

A že burácející zvuk zážehového motoru je pro mnoho zákazníků opravdu rozhodujícím prvkem při výběru sportovního vozu, dokládá i fakt, že dieselové Maserati Ghibli má speciálně upravený výfuk, aby jeho motor zněl jako benzínový.

Spustit audio