Středoevropský fejeton Luboše Palaty
Mám docela rád naše Zelené, jsou asi tou nejvíce proevropskou a liberální stranou, kterou tady v Česku máme. Ale v mnoha věcech se s nimi neshodnu. Tou hlavní je jaderná energetika, byť u ní to ještě částečně chápu. U čeho mi ale rozum zůstává stát je odpor Zelených proti lodní dopravě.
Tam vám opravdu nevím, lodní doprava jak je všemi statistikami dokázáno, je tou nejlevnější a nejekologičtější dopravou, co znám. Ne sice dokonalou, ale za pár zdymadel to určitě stojí. Samozřejmě s průchody pro lososy a jiné toulavé ryby, ale i to se dá přece dnes zvládnout. Kdyby bylo na mě, už bych v Čechách a na Moravě dávno postavil kanál Labe-Odra-Dunaj.
Lodní doprava je sice trochu pomalejší, ale jedna loď vám uveze tolik, co pár desítek kamiónů a skoro jako celý vlak. I v té naší rychlostí zblblé civilizaci je přitom spousta věcí, které není třeba mít o pět set kilometrů dál do druhého dne. Navíc, oni vám jsou ty kanály a vodní cesty, na rozdíl od dálnic a železnic, dokonce krásné. Je to totiž jediná skutečně přírodní cesta, kterou nám příroda dala a budováním kanálů se proto příroda neničí, jenom mění v jinou přírodu, stejně krásnou, ba krásnější, jako ta bez vodních cest.
Navíc ty kanály mohou vedle dopravy nákladů a teoreticky i lidí sloužit k odpočinku. Já na takové dovolené na vodním kanálu právě jsem. Aniž to my tady v Česku víme, je západní Evropa už od nějakého osmnáctého století protkána velice hustou sítí vodních cest, kterými se dá projet téměř po celé té vyspělejší části kontinentu. Velkolepý kanál Dunaj-Rýn dokázal dokonce překonat i Alpy. Ale kromě tohoto asi nejznámějšího projektu jsou stovky a tisíce jiných vodních cest, kterými se dá proplout doslova celou Evropou.
A to co je na tom nejhezčí, je fakt, že k tomu často nepotřebujete ani žádný lodní řidičák, ani drahou loď, ani nemusíte být milionáři. Stačí jen sednout k internetu, chvíli pátrat a do večera máte za pár tisíc svojí loď, kterou můžete vyrazit na cesty.
Já jsem si to před několika lety vyzkoušel v Irsku a protože to byl úžasný zážitek, rozhodl jsem se to letos zopakovat - na místě, kde byste to asi nečekali.
Kanálem Rýn-Marna totiž můžete projet doslova srdcem západní Evropy, projet hory a ze Štrasburku doplout třeba až do nádherného Nancy, nebo, kdyby bylo více času, třeba až do Paříže, nebo do Belgie.
Jet lodí, kterou si sami řídíte, je snadnější, než se zdá. V malém městečku Lutzelbourg, usazeném v údolí Vogéz, si půjčíte předem objednanou loď, po půlhodině instruktáže a další hodině pročtení pokynů na cestu už všechno důležité víte a můžete vyplout. Na cestě krajinou připomínající Šumavu vás k vrcholkům hor zvedají zdymadla, která také nejsou nic složitého. Stačí dobře držet lana a pak zatáhnout za modrou tyč, kterou se zdymadlo napouští. A za deset minut jste o pět, o sedm metrů výše či níže. Pár kilometrů za Lutzenbourgem směrem na Nancy vás ale čeká zázrak techniky, kterým se obrovský lodní výtah, jež zastoupí sedmnáct starých zdymadel. Ten vás vyzdvihne o padesát metrů nad okolní krajinu a vy potom lodí jedete doslova na vrcholcích hor.
Ale ani to není všechno, hory ještě po chvíli provrtávají dva lodní tunely, ten delší je dlouhý přes dva kilometry a jízda středem hory má v sobě něco kouzelného a dobrodružného.
Za tunely se pak vynoříte doslova v jiném světě a také jiné zemi. Vévodství Lotrinské, dnes jeden z francouzských departmentů připadl v době dělení říše Karla Velikého k Itálii. Tamní mírné roviny v sobě cosi italského mají. Po pár hodinách plavby pak můžete zakotvit přímo v srdci Nancy, nádherném městě, které vybudoval Stanislaw, vévoda lotrinský a král polský. A po cestě můžete udělat zastávku v městečku s exotickým názvem Bataville, což není nic jiného, než francouzské Baťovany, postavené Baťovou firmou kolem tamní továrny na boty.
Prostě takový úžasný střed Evropy, tedy té západní. Proto bych se milí Zelení, modří, oranžoví i vy další ještě jednou přimlouval za ten náš kanál Labe-Odra-Dunaj. Aby takové kouzelné dobrodružství šlo zažít i při plavbě tím naším, skutečným středem celé Evropy. Hezký den ze Štrasburku.
Další komentáře si můžete poslechnout v pořadu Názory a argumenty v sekci Rádio na přání . Některé vybrané komentáře si můžete přečíst také v Týdeníku rozhlas .