Systém start-stop je dobré v zimě vypínat
Máte auto s funkcí start-stop, která při popojíždění vypíná motor? Některé autoservisy ji doporučují v zimě deaktivovat. Při špatném nastavení totiž může zničit některé součástky v motoru.
Popojíždím po pražské magistrále v autě, které má start-stop systém. Vedle mě sedí Miloslav Knap ze servisu pražské Mototechny. Vadí autům tato funkce v zimě, když mrzne? „Tato funkce autům nevadí. Když není vozidlo zahřáté, je tato funkce totiž deaktivovaná. Nicméně bychom měli vzít v potaz to, že akumulátor, který nabíjí a startuje vozidlo, není koncipován na dlouhodobé zatěžování při start stopu. Doporučujeme tento systém deaktivovat, aby nedošlo k zatížení tohoto agregátu.“
Funkci, která sama vypíná motor ve chvíli, kdy třeba čekáte na semaforu, montují automobilky do aut hlavně kvůli snižování emisí, které musí splňovat. Systém by měl fungovat až ve chvíli, kdy je motor zahřátý na provozní teplotu. Jenže podle autobloggera a motoristického publicisty Jana Blažka tomu tak někdy není. „Z vlastní zkušenosti vím, že některé vozy i v zimě a v poměrně drsných podmínkách vypínají motor na můj vkus velmi brzy. Nějakým způsobem tím častějším startováním trpí i baterie.“
Nové motory jsou na tuto funkci technicky upraveny a většinou vydrží velký počet nastartování. Naopak u starších aut, které se startují klíčem, není dobré takovou funkci napodobovat a motor třeba na křižovatce vypínat, říká Blažek. „Na tohle to auto není dělané. Protože když si to potom uvědomíte a spočtete, tak je startovacích cyklů nesrovnatelně více.“ Podle Blažka automobilky neustále systém start-stop zdokonalují. Brzy bude například umět využívat data z GPS.