Trasa 2015 - závodní smyčka
Jediný způsob, jak dokončit Dakar, je kombinace vytrvalosti a odhodlání. Soutěžící budou muset překonat 9000 kilometrů přes Argentinu, Chile a Bolívii. Během dne se bude měnit nastavení vozů i tempo, jezdci se budou pohybovat od skalních cest do pouštních dun a od vytrvalostních etap do extrémních sprintů.
1. etapa
Neděle 4. ledna: Buenos Aires – Villa Carlos Paz
Motocykly, čtyřkolky, kamióny
Spojovací úsek: 663 km
Rychlostní zkouška: 175 km
Auta
Spojovací úsek: 663 km
Rychlostní zkouška: 170 km
Velkolepé zahájení
Závodníci se rychle ponoří do srdce argentinské krajiny. Trasa bude různorodá, každý si tam najde něco. Rychlé cesty s ostrými zatáčkami rozdělí jezdce podle úrovní. Na konci tohoto zahřívacího kola závodníky čeká dlouhý spojovací úsek do prvního bivaku.
2. etapa
Pondělí 5. ledna: Villa Carlos Paz – San Juan
Motocykly, čtyřkolky auta
Spojovací úsek: 107 km
Rychlostní zkouška: 518 km
Kamióny
Spojovací úsek: 315 km
Rychlostní zkouška: 331 km
Nejdelší etapa
Každý odpočinek bude trvat jenom chvíli, protože před dojetím do San Juan budou mít závodníci mimořádně nabitý program. Na řadě je dlouhá rychlostní zkouška, která dokáže jízdu znepříjemnit i zkušeným jezdcům – těžký terén na začátku závodu, uprostřed dne prašné úseky a nakonec písek. Půjde o první skutečný test, který úspěšně dokončí pouze ostražití jezdci.
3. etapa
Úterý 6. ledna: San Juan – Chilecito
Motocykly, čtyřkolky
Spojovací úsek: 437 km
Rychlostní zkouška: 220 km
Auta, kamióny
Spojovací úsek: 258 km
Rychlostní zkouška: 284 km
Červený zážitek
Tlak, kterému závodníci čelili předchozí den (a někteří dlouho do noci), bude na trase do Chilecita menší. Červená země a výhled na strmé vrcholy a kaňony provede dakarské jezdce jednou z nejkrásnějších oblastí Argentiny, kterou si díky náročné trase vychutnají. Ale závodníci by neměli polevit v soustředění, zejména jezdci na motorkách a čtyřkolkách, protože cesta bude plná kamenů!
4. etapa
Středa 7. ledna: Chilecito – Copiapo
Motocykly, čtyřkolky, auta
Spojovací úsek: 594 km
Rychlostní zkouška: 315 km
Kamióny
Spojovací úsek: 594 km
Rychlostní zkouška: 174 km
V noci je etapa dvakrát těžší
Jezdci budou muset prokázat, že jsou hodni vstupu do Chile. Den začne velmi brzkým startem a stoupáním do výšky 4800m, následuje přejetí hraničního přechodu v Paso San Francisco. A ještě předtím než se jezdci seznámí s pouští Atacama, budou se rozehřívat při jízdě na kamenitých cestách. V průběhu posledních 40 kilometrů závodníci překonají obří duny a kotliny. Zdolání etapy bude vyžadovat jemnost a instinkt.
5. etapa
Čtvrtek 8. ledna: Copiapo – Antofagasta
Spojovací úsek: 239 km
Rychlostní zkouška: 458 km
Moment překvapení!
Toto je první z mála rychlostních zkoušek, ve které mezi sebou budou soutěžit všechny kategorie. Na začátku závodu zkušení závodníci mohou využít rychlých tratí k vylepšení své pozice. To může být ovšem velice riskantní, zejména v oblastech s pískem fesh-fesh, ve kterých je jedinou zárukou úspěchu absolutní sebekontrola.
6. etapa
Pátek 9. ledna: Antofagasta – Iquique
Motocykly a čtyřkolky
Spojovací úsek: 369 km
Rychlostní zkouška: 319 km
Auta
Spojovací úsek: 392 km
Rychlostní zkouška: 255 km
Kamióny
Spojovací úsek: 370 km
Rychlostní zkouška: 255 km
Oslava v Iquique
Trasa stoupá podél pobřeží Pacifiku k Iquique. Motocykly a čtyřkolky najedou v rámci rychlostní zkoušky několik dalších kilometrů a trasa je dovede na hřebeny hor s výhledem na moře. Všichni jezdci budou projíždět dunami, které dominují pobřeží. Cesta do bivaku ovšem nepovede přes známé prudké klesání. Po skončení etapy budou mít jezdci za sebou polovinu celého závodu.
Sobota 10. ledna, neděle 11. ledna, pondělí 12. ledna
Dny odpočinku
Pro tuto výjimečnou část závodu organizátoři připravili zastávku v bivaku v Iquique a rampu v Bolivijském Uyuni. Vyhrazeny budou zvláštní dny odpočinku: 10. ledna pro motocykly a čtyřkolky a 12. ledna pro osobní a nákladní automobily. V neděli 11. ledna se všechny kategorie setkají na závodní trati.
Etapa 7A
Iquique – Uyuni: 10. ledna – auta, 11. ledna – motocykly a čtyřkolky
Spojovací úsek: 396 km
Rychlostní zkouška: 321 km
Vysoká nadmořská výška
První část bolivijského maratónu bude obtížná. Posádky aut přijdou na řadu jako první, po nich motorkáři. Kvůli dlouhému spojovacímu úseku se bude začínat brzy a jezdci pozvolna vystoupají až do výšky 3500 metrů, kde začne rychlostní zkouška. Jezdci musí pozorně sledovat roadbook, protože trať bude plná záludných křižovatek. Když dorazí do Uyuni, budou mít za sebou pouze půlku maratonské etapy.
Etapa 7B
Iquique – Marathon Bivouac: 10. ledna - kamióny
Spojovací úsek: 101 km
Rychlostní zkouška: 335 km
Bivak pro kamióny
I kamióny se pustí do samostatné maratonské fáze. Na dlouhých písčitých úsecích budou rozhodovat jejich řidičské schopnosti. Do bivaku pojedou bez svých asistenčních jednotek, které zůstanou v Iquique, proto budou palubní mechanici klíčovými hráči.
Etapa 8A
Uyuni – Iquique: 11. ledna – auta, 12. ledna – motocykly a čtyřkolky
Auta
Spojovací úsek: 24 km
Rychlostní zkouška: 781 km
Motocykly, čtyřkolky
Spojovací úsek: 24 km
Rychlostní zkouška: 781 km
Salar: bezpodmínečně!
Počasí rozhodne, kterou cestou se jezdci dostanou do Bolívie. Pokud bude sucho, etapa začne v Salar de Uyuni , což je asi 100 kilometrů cesty po hladkých silnicích, které jsou pokryté bílou solí. Pojede se na plný plyn! Náhle se ale zpomalí – nejdelší část rychlostní zkoušky povede v technickém horském terénu. Den bude končit částí s více než 40 km dun a známým prudkým klesáním do Iquique.
Etapa 8B
Marathon Bivouac – Iquique: 11. ledna – kamióny
Spojovací úsek: 0 km
Rychlostní zkouška: 271 km
Dvakrát více písku
Poprvé v historii Dakaru budou závody začínat ve stejnou dobu, ale na třech různých místech. Posádky kamiónů si tak užijí dvakrát více písku, který prověří jejich řidičské schopnosti a každý zdolaný úsek této etapy tak může být rozhodující v boji o titul.
9. etapa
Úterý 13. ledna: Iquique – Calama
Spojovací úsek: 88 km
Rychlostní zkouška: 451 km
Pozor na svoji karoserii
Závodníci dají sbohem poušti Atacama. Opět společně pojedou rychlostní zkoušku v délce 451 km, z toho 50 kilometrů přes písek a duny. Měli by si to užít, protože zbytek etapy bude pro jezdce i jejich týmy méně pohodlný. Čekají je trasy plné výmolů a hrbolů, které můžou poškodit jejich závodní vozy.
10. etapa
Středa 14. ledna: Calama – Salta
Motocykly, čtyřkolky
Spojovací úsek: 520 km
Rychlostní zkouška: 371 km
Auta, kamióny
Spojovací úsek: 501 km
Rychlostní zkouška: 359 km
Dech beroucí etapa
Motorkáři a čtyřkolkáři vyrazí do své druhé maratonské etapy! Rychlostní zkouška povede po chilsko-argentinské hranici se začátkem v Salinas Grandes, ve více než 3600 metrech nad mořem. Nadmořská výška zchladí motory závodních strojů; techničtější závěrečná fáze oddělí silnější jezdce od zbytku startovního pole. Ve spojovacím úseku bude trasa pokračovat přes Paso de l’Acay ve výšce 4970 metrů.
11. etapa
Čtvrtek 15. ledna: Salta – Termas de Rio Hondo
Motocykly, čtyřkolky
Spojovací úsek: 161 km
Rychlostní zkouška: 351 km
Auta, kamióny
Spojovací úsek: 326 km
Rychlostní zkouška: 194 km
Vyčerpání je tady!
Jezdci nebudou mít na rychlých tratích čas na odpočinek, pocítí únavu z předešlých 10 dní závodu. Budou se proto muset maximálně soustředit na trasu a své roadbooky. Heslem v kabinách osobních aut a kamiónů bude bdělost a ostražitost, protože tratě jsou často lemované stromy.
12. etapa
Pátek 16. ledna: Termas de Rio Hondo – Rosario
Spojovací úsek: 726 km
Rychlostní zkouška: 298 km
Čas na útok
Dakarský konvoj stráví noc poblíž okruhu Termas de Rio Hondo, který pravidelně hostí argentinské motocyklové šampionáty GP a WTCC. Závodníci budou vystaveni dlouhé cross-countryové trase. Silní jezdci by v této fázi ještě mohli zamíchat pořadím, nesmějí se ovšem rozptylovat okolní krajinou!
13. etapa
Sobota 17. ledna: Rosario – Buenos Aires
Spojovací úsek: 219 km
Rychlostní zkouška: 174 km
A jdeme do finále!
Neříkej hop, dokud nepřeskočíš! To bleskne hlavou asi každému jezdci na začátku poslední etapy. Protože všichni jezdci vědí, že každý rok v této závěrečné fázi odstoupí alespoň jeden závodník. Na rychlých tratích je nejdůležitější zvýšená opatrnost, přinejmenším pro ty, kteří chtějí obhájit svou aktuální pozici. Všichni přece touží dokončit závod a dojet až na rampu v Tecnópolis v Buenos Aires!