Volnoběh v zimě autu spíš škodí. Pro zahřátí je lepší klidná jízda

4. prosinec 2016

Zažíváme to prakticky každou zimu - na volnoběh běžící motor a majitel čekající na jeho zahřátí. Podle ÚAMK a autoservisů to ale motoru spíš ubližuje. Jak se o něj správně postarat a co všechno se může v motoru pokazit, pokud ho necháte dlouho běžet na volnoběh?

S Miroslavem Knapem z pražské Mototechny stojíme u nastartovaného naftového i benzinového auta a ptáme se, jak se ke studenému motoru chovat. „Vozidlo bychom neměli nechávat běžet na volnoběh déle, než tři až pět minut. Je to zbytečné a motor se stejně neohřeje,“ vysvětluje Miroslav Knap. Podle něj mráz víc vadí naftovým motorům než benzinovým. Už při teplotách kolem mínus pěti stupňů se v nastartovaném motoru na volnoběh uvnitř nestačí zahřát olej na správnou teplotu a ten pak špatně maže písty nebo stěny válců.

Čtěte také

Petr Vomáčka z ÚAMK tvrdí, že je lepší ráno auto nastartovat a hned odjet. „Prvních pár kilometrů je lepší jezdit volněji, než se motor zahřeje. Nedoporučuju rychle akcelerovat nebo motor rychle vytáčet.“ Pomalou jízdou se olej v motoru zahřeje rychleji, než kdyby auto stálo na místě. Jak ale poznat, že už má olej v motoru správnou teplotu, to vysvětluje Miloslav Knap z Mototechny. „Vozidla jsou opatřena teploměrem, který buď ukazuje kontrolkou, nebo ručičkou teplotu chladicí kapaliny. Dalším pomocníkem v autě je na multifunkčním přístroji ukazatel stavu teploty oleje.“

Olej v motoru by měl dosáhnout teploty okolo 90 stupňů. Podle majitele autoopravny v Praze na Smíchově Svatopluka Baďury se ale stačí řídit podle topení v autě. „Myslím, že když auto začne topit, je mu tedy teplo uvnitř, a už může akcelerovat,“ říká Baďura. ÚAMK doporučuje jezdit v zimě s dieselem prvních asi deset minut maximálně do 2000 otáček, u benzínu pak do 3000 otáček. Auto se odmění delší životností a nižší spotřebou.

Spustit audio