Výzkum ostatků astronoma Tychona Brahe

20. listopad 2010

V pátek se v Týnském chrámu v Praze po týdnu znovu zavřel hrob dánského astronoma Tychona Brahe. Astronomovy ostatky se celý týden zkoumaly v pražských laboratořích a vzorky z nich si odvážejí dánští vědci s sebou do Dánska.

Hrob Tychona Brahe byl naposledy otevřen v roce 1901 u příležitosti 300 let od jeho smrti. Ze stručných zápisů z tehdejšího výzkumu vycházel šéf vědeckého týmu, archeolog Jens Vellev během odkryvu i nyní:

„Z fotografií z roku 1901 jsme věděli, jak bude rakev vypadat, takže ta je skoro jako tenkrát. Ale vedle ní ležela dlouhá dřevěná rakev ženy Tychona Braheho a dřevo je poměrně dost zachovalé, takže doufám, že i kosti v ní, tedy kosti Tychonovy manželky jsou také v dobrém stavu. Alespoň v takovém jako v roce 1901. Takže možnost, že uděláme i analýzu jejích kostí, je celkem velká, když už to celé otvíráme.“

Vědci budou zkoumat zdravotní stav a příčinu smrti Tychona Brahe a rádi by prozkoumali i ostatky jeho manželky. První výsledky se však objeví až roce 2011.

Záběry z kamerové sondy (rakev Tychona a jeho ženy Kirsten)

Tycho Brahe přišel do Prahy poté, co upadl v nemilost dánského krále Kristiana IV. Jeho přínos vědě shrnuje doc. Martin Šolc z Astronomického ústavu Univerzity Karlovy:

„Jeho význam pro rozvoj vědy je nesmírný, protože Tycho byl vlastně poslední, kdo pozoroval bez použití dalekohledu a jeho získaná data z měření hvězd, planet a Měsíce jsou mnohem přesnější, řekněme asi 20krát, než pozorování všech astronomů před ním.“

Šéfarcheolog Jens Vellev z Univerzity v Aarhusu v rozhovoru s novináři ČTK a ČRo 6

Jako luterán byl Tycho Brahe pochován do tehdejšího hlavního protestantského kostela – Chrámu Matky Boží před Týnem. Není tu ale jediný Dán, kus od něj jsou pochováni další dva dánští šlechtici, které tentýž král vyhnal ze země a jež našli uplatnění v armádě Rudolfa II.