Z automechaniků se stávají odborníci na elektroniku
Automechanici se pomalu mění v počítačové experty. Dřív si spousta lidí opravila auto na zahradě, dnes jsou ale vozidla plná elektroniky, a bez připojení k počítači už ani banální závadu řidič nezjistí a neopraví.
Zajeli jsme do pražské Mototechny, kde mají speciální kóje, které jsou vybavené nejen zvedákem, ale také různými kabely a počítači. Bez toho už dneska auto opravit nelze? „Dalo by se říct, že nelze. Z 80 procent případů potřebujete diagnostiku,“ říká Karel Křepelka, vedoucí autoservisu. Připojuje kabely k počítači. „Každý mechanik by měl zvládnout základy diagnostiky.“
Automechanik už není jen práce špinavých rukou. Musí pravidelně chodit na školení, kde se učí zacházet s novými typy řídících jednotek a systémy v autech. Doplňuje vedoucí servisu v Praze 9 Miloslav Knap. „Toto školení musí být minimálně dvakrát nebo třikrát do roka, abychom udrželi trend doby a byli schopní odhalovat i závady na nejmodernějších vozidlech.“
Odborníci na elektroniku
Podle Zdeňka Petzla ze Sdružení automobilového průmyslu se pomalu z automechaniků stávají spíš odborníci na elektroniku. „Celkem dobře je to vidět na konkrétním případu převodovky v autě. Ta byla dlouhou dobu čistě manuální, mechanická. Dnes už jsou i převodovky ovládané přes GPS. Je zjevný trend komplexnosti a bude nutné pochopit celý komplexní proces.“
Automobilky se stále víc zaměřují na elektromobily, kde jsou vysoko proudé baterie. Petzl dodává, že automechanici je nebudou smět bez znalostí a zkoušek práce s vysokým napětím vůbec opravovat.