Bez tlumičů jako na houpačce
Dnešní autoservis začneme technickou otázkou. Jestlipak víte, jaká autosoučástka zajišťuje to, aby auto mělo neustálý kontakt s vozovkou, aby neodskakovalo, drželo stopu, správně brzdilo ale i akcelerovalo? Správně odpověděl ten, kdo tipoval tlumiče. Fungující tlumič nezajišťuje pouze komfort jízdy, ale na svědomí toho má daleko víc - od bezpečnosti až po jízdní vlastnosti. Pokud chcete vědět, co vlastně tlumič dělá, jak se pozná špatný tlumič a co může způsobit, přečtěte si náš příspěvek.
Tlumiče máme kapalinové, vzduchokapalinové, pneumatické, závodní, prostě spoustu druhů. Všechny mají ale stejnou hlavní a nezastupitelnou funkci.
"Výrazně se podílí na jízdních vlastnostech. Tlumič má za úkol za každých jízdních podmínek styk kola s vozovkou, to znamená, ať vůz jede po nerovné vozovce, po vodě nebo po ledu," vysvětluje Radek Pipek ze společnosti Auto Jarov.
Špatně fungující tlumiče jsou pak pro auto hotová pohroma. Třeba u těch modernějších spouští špatné tlumiče nebezpečnou řetězovou reakci.
"Když si uvědomíte, že dnes žijeme ve světě moderní elektroniky, na vozidle jsou namontovány všelijaké systémy - ABS, EDS, atd., tak pokud přestane fungovat tlumič, přestávají fungovat i tyto systémy. Pokud tlumič tedy nemá 100% účinnost, tak se výrazně zhoršují i tyto vlastnosti vozidla."
A to už je potom na jízdě znát. Jak vlastně poznáme, že jsou tlumiče zralé na výměnu? V servisu mají speciální stolice, na kterých se tlumiče testují, ale co řidič laik, jak ten to pozná?
"Pokud je trochu vnímavý, tak pozná, že se s vozidlem začalo něco dít, že třeba na nerovné vozovce při průjezdu zatáčkou se vůz začne chovat nestabilně, má tendenci odskakovat. Taková metoda pro laiky je: Když je auto zahřáté, samozřejmě i tlumiče, tak s ním zahoupat a podle výkyvu by se mělo dát poznat, že je potřeba jejich výměna. Auto se musí tak 2x pohoupat, což je signál, že se s tlumičemi něco děje a měli bychom si je nechat zkontrolovat v servisu."
Tlumiče jsou součástky, které mají velmi dlouhou životnost. Pravidelná výměna tlumičů by měla přijít po ujetí asi 150 000 kilometrů výše. Život tlumiče ale může zkrátit častá jízda po špatných silnicích.
"U každého vozu je to individuální podle druhu provozu. Pro představu se uvádí, že během jednoho kilometru tlumič vykoná zhruba 1 000 pracovních cyklů, a to se bere běžná vozovka a ne žádný tankodrom. Samozřejmě, pokud tlumič dostane velmi silný náraz od přejezdu nějaké díry nebo nerovnosti, tak se může stát, že začne propoustět kapalinu nebo vzduch a postupně ztrácí na účinnosti."
Cena výměny tlumičů záleží na typu auta. Originální tlumiče na fabii seženeme za 6 000 korun plus zhruba 1 300 korun dáme za práce. Když už má auto najeto více kilometrů, vymění se s tlumiči i pružiny.
"Pružina vlastně pohltí první náraz po vjetí na překážku a tlumič pak musí ztlumit zpětný pohyb. Pokud by tlumiče na voze vůbec nebyly, tak by pružina dostala impuls a auto by se vám pořád houpalo. Takže tlumič musí ztlumit pružinu tak, aby ustálil pohyb karoserie vzhledem k vozovce. Tlumič má nesmírný vliv na komfort a jízdní vlastnosti."
Radek Pipek doporučuje kontrolovat tlumiče po ujetí každých 30 000 kilometrů, protože nakonec jde o bezpečnost vaší i ostatních.